ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေရွ႕ သမုိင္းေခတ္အဆက္ဆက္က ကဗ်ာဆရာေတြ
ငယ္ငယ္ကလုိပဲ၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ ေခတ္ျပဳိင္သူငယ္ခ်င္း ကဗ်ာဆရာေတြ
ငယ္ငယ္ကလိုပဲ၊ ေနာက္ဆုံးမ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြဟာ " ကဗ်ာ "
ဆုိတဲ့အရာကုိ တန္ဖုိးထား ရူးသြပ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ဖန္တီးေရးသားေနၾကပါတယ္။
လူ႔ စရုိက္သဘာ၀ ထုံးစံအတုိင္းပဲ၊
တခ်ဳိ႕က လူ႔အျဖစ္မွာ အႏုပညာလက္ရာ ဖန္တီးတယ္ဆုိတဲ့ အလုပ္ကုိ လုပ္ဖုိ႔၊
တခ်ဳိ႕က ကဗ်ာဆရာဘ၀ကုိ တည္ေဆာက္ဖုိ႔၊ တခ်ဳိ႕က ကဗ်ာဆုိတဲ့အရာကုိ
ရုိးရုိးသားသားခ်စ္လို႔၊ တခ်ဳိ႕က ေပၚျပဴလာျဖစ္ခ်င္လို႔၊ တခ်ဳိ႕က
ခင္ဗ်ားတုိ႔ ကဗ်ာေရးသလို က်ဳပ္တုိ႔လည္း ကဗ်ာေရးတယ္ဆုိတဲ့ စိတ္နဲ႔
ေျခရာခ်င္းတုိင္းတာဖုိ႔၊ တခ်ဳိ႕က ကုိယ္ခေရဇီျဖစ္တဲ့ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ရဲ့
အႏုပညာေလာင္းရိပ္မိျပီး အဲဒီလူရဲ့ ကိုယ္ပြားတစ္ေယာက္လို ျဖစ္လာေစဖုိ႔၊
တခ်ဳိ႕က ကဗ်ာဆရာဆုိတဲ့ နာမည္နဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကုိ တန္ဖုိးထားမက္ေမာလို႔။
ဘယ္လုိပဲ ျဖစ္ျဖစ္ပါ။
ကဗ်ာ ျပဳလုပ္/ဖန္တီး/ ေရးသားတဲ့ ရသအႏုပညာနယ္ပယ္ထဲကုိ လူငယ္ေတြ
မ်ဳိးဆက္မျပတ္ ေျခလွမ္းတုိး၀င္လာေနၾကတာ ျမန္မာကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈ ဘယ္ေတာ့မွ
မေသဆုံး၊ အျမဲရွင္သန္သက္၀င္ေနလိမ့္မယ္ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္မ်ဳိး
သက္ေရာက္ေနပါတယ္။ ေခတ္စမ္းကဗ်ာ၊ စာေပသစ္၊ မုိးေ၀၊ ေတာ္လွန္ကဗ်ာ၊ ေမာ္ဒန္၊
ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္၊ အယ္လ္ပီ၊ နီယုိေမာ္ဒန္။ ကဗ်ာသမုိင္းေခတ္အဆက္ဆက္မွာ
လူငယ္ေတြဟာ ျမန္မာကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈ ရွင္သန္သက္၀င္ေအာင္ ဘယ္အာဏာရွင္၊ ဘယ္မိဘကမွ
အမိန္႔အာဏာနဲ႔ အတင္းအက်ပ္မခုိင္းေစဘဲ သူတုိ႔ကဗ်ာ သူတုိ႔ ေရးျပီး ကိုယ့္
အႏုပညာတာ၀န္ ကုိယ္ေက်ပြန္ေအာင္ အလုပ္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။
ပင္မေရစီး ေခတ္ေပၚကဗ်ာအလြန္၊ အယ္လ္ပီ-နီယုိေမာ္ဒန္
ပဋိပကၡအျပီး၊စမ္းသပ္ကဗ်ာ၊ ကြန္ဆက္ျခဴရယ္၊ ဖလာ့ဖ္နဲ႔ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ကဗ်ာ
စသျဖင့္ ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားသစ္ေတြ ေပၚထြန္းလာတဲ့ ၂၀၁၀ ၀န္းက်င္မွာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံရဲ့ ေနာက္ဆုံးမ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြ
ထြက္ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ပရင့္တ္မီဒီယာက စာေပနဲ႔ ေပ့ါပ္မဂဇင္းေတြမွာ၊
အြန္လိုင္းက ဘေလာ့ဂ္နဲ႔ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ လူငယ္ေတြရဲ့
ကဗ်ာေတြဟာ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် အရွိန္ျပင္းျပင္း ေပါက္ကြဲပြင့္ထြက္လို႔။
အြန္လိုင္း PEM Skool အဖြဲ႔က လူငယ္ေတြရဲ့ အယ္လ္ပီ၊ ပီအယ္လ္ပီနဲ႔
ဖလာ့ဖ္ကဗ်ာေတြ။ ေမာေႏြ၊ ေအးခ်မ္း၊ ေနေအဒီ၊ ေမာင္မုိးျမင့္၊ ရင္ခြင္ရွိန္း၊
မွဴးသစ္၊ ဇက္ကၾကဳိး၊ ကုိသွ်ား၊ လင္းလက္တာရာ၊စတဲ့ နီယုိေမာ္ဒန္ ပထမမ်ဴိးဆက္
လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြ၊ မႏၱေလးက ေရႊကိုယ္နတ္( UCSM) ၊ မွဴးေန၀န္း၊ ညီမင္းေဝ၊
မုိးခါး၊ေက်ာ္မုိးေထြး၊
သူေဝး ၊ ခြန္သာ စတဲ့ ေနာက္ဆုံးမ်ဳိးဆက္သစ္ ကဗ်ာဆရာေတြ။ မွဴးဒါရီ၊ မယ္ေယြး၊
ခ်ဳိပိန္းေနာင္ စတဲ့ ေနာက္ဆုံးမ်ဳိးဆက္ အမ်ဳိးသမီးကဗ်ာဆရာမေတြ။
အႏုပညာ၀ါသမၻာရင့္တဲ့ ကဗ်ာဆရာေတြ အေနနဲ႔ မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြ
ေပၚထြက္လာေနတာကုိ မီးပြိဳင့္မွာ မီး၀ါျမင္ေနရသလို သတိအေနအထားနဲ႔
ေစာင့္ၾကည့္ အကဲခတ္ေလ့လာသင့္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ပါတယ္။ လက္ရွိ
ၾကဳံေတြ႔ျဖတ္သန္းေနရတဲ့ ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာေခတ္က သူရဲေကာင္း၀ါဒေခတ္
ကုန္ဆုံးသြားျပီ။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေခတ္တုန္းကလို " ငါတုိ႔က
၀ါရင့္ကဗ်ာဆရာၾကီးေတြ၊ ငါတုိ႔က ကဗ်ာဘုရားသခင္နဲ႔ နတ္ဘုရားေတြ " ဆုိျပီး
ကိုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ မာနေထာင္လႊား၊ ကဗ်ာထီးနန္းပလႅင္ေပၚမွာ သက္ဦးဆံပုိင္
ဧကရာဇ္တစ္ပါးလို အႏုပညာ အာဏာယစ္မူးေနလို႔ ရႏုိင္တဲ့ ေခတ္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။
အခုေခတ္က ေဇာ္၀င္းထြဋ္၊ ေလးျဖဴ၊ မာရဇၨ၊ အငဲ၊ မ်ဳိးၾကီးတုိ႔ သက္ရွိထင္ရွား
ရွိေနတဲ့ အခ်ိန္မွာပဲ The Ants, Big Bag, Wanted, Reason, Idiots စတဲ့
လူငယ္ဂီတအဖြဲ႔ေတြ စင္ျမင့္ေပၚ ဂစ္တာေတြနဲ႔ အျပဳိင္တက္လာၾကတဲ့ေခတ္။
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ျပလမ္းမေတြေပၚပန္႔ခ္၊ အီမုိ၊ ဟစ္ေဟာ့ပ္၊ ဖရီးစတုိင္လ္
ဒီဇုိင္းမ်ဳိးစုံနဲ႔ တက္တူးလူငယ္ေတြ ဘယ္သူ႔ကုိမွ ေစာက္ဂရုမစိုက္တဲ့ အထာနဲ႔
လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပ့ါေပါ့ပါးပါး ကုိယ့္လမ္းကုိယ္ ေလွ်ာက္သြားေနၾကတဲ့ေခတ္။
ခင္ဗ်ားဟာ အႏုပညာ/ ကဗ်ာေကာင္းေတြ ဖန္တီးေရးသားခဲ့ျပီးတဲ့
၀ါရင့္ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနမယ္ ဆုိရင္ေတာင္ ခင္ဗ်ားထက္ ပုိ
ခၽြန္ျမစူးရွတဲ့ အႏုပညာ/ ကဗ်ာေတြ အခ်ိန္မေရြး ေပၚထြက္လာေနႏုိင္တဲ့ ေခတ္။
ေခတ္နဲ႔ လူငယ္ေတြက အေျပာင္းအလဲျမန္တယ္။
လူငယ္ေတြဆုိတာ လီဗာ ခပ္ျပင္းျပင္းတစ္ခ်က္ ပုတ္လိုက္တာနဲ႔ ေရွ႕ကုိ
အရွိန္နဲ႔ ေျပးထြက္သြားမယ့္ ျပဳိင္ကားတစ္စီးလိုပဲဆုိတာ လူငယ္ဘ၀ကုိ
ျဖတ္သန္းခဲ့ဖူးတဲ့ ခင္ဗ်ား အသိဆုံးပါ ကိုယ့္လူ။
###
မုိဃ္းဇက္ေသာ္၊ မိၿငိဏ္းခက္၊ ေရႊၾကယ္မုိး၊ ေျမနံ႔၊ တယ္ရီတုိ႔ အဖြဲ႔
ကဗ်ာစာအုပ္ထုတ္မယ္ဆုိေတာ့ အမွာစာ/ ကဗ်ာခ်ဥ္းကပ္မႈ တစ္ခုခု ေရးေပးဖုိ႔
ေတာင္းဆုိလာၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေရးေနက်
ကဗ်ာခ်ဥ္းကပ္ေဆာင္းပါးပုံစံေရးမယ္ဆုိရင္ ကဗ်ာအေၾကာင္းအရာနဲ႔
စာသားဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပုံေတြ၊ သုံးစြဲထားတဲ့ ကဗ်ာဘာသာစကားနဲ႔
အရပ္ေျပာဘာသာစကားေတြ၊ သြင္ျပင္လကၡဏာနဲ႔ ေနာက္ခံအယူအဆေတြအားလုံးကုိ
အေသးစိတ္ေဖာ္ျပ၊ စနစ္တက်ခ်ဥ္းကပ္ျပီး အႏုပညာေျမာက္ပုံနဲ႔ ရသခံစားမႈေတြကုိ
ေကာင္းဆုိး ဆုံးျဖတ္ေ၀ဖန္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ၅ ေယာက္စလုံးရဲ့
ကဗ်ာေတြကုိ တစ္ပုဒ္ခ်င္းအေသးစိတ္ ခ်ဥ္းကပ္ရင္ လကၡဏာနဲ႔ အခ်က္အလက္ေတြ
မ်ားျပားရွည္လ်ားသြားမွာ ျဖစ္လို႔ ကဗ်ာခ်ဥ္းကပ္မႈအေရးအသားမ်ဳိး မေရးဘဲ
သူတုိ႔ အႏုပညာကုိ အကဲခတ္ႏုိင္ရုံေလာက္ပဲ ခပ္ပါးပါး ေျပာမယ္လို႔
စဥ္းစားမိပါတယ္။
မုိဃ္းဇက္ေသာ္ ( သုိ႔မဟုတ္) ေခတ္နဲ႔ လူမႈ၀န္းက်င္ကုိ ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္ခ်င္သူ ကဗ်ာဆရာ
မုိဃ္းဇက္ေသာ္၊ အသက္ ၂၃၊ ရန္ကုန္ေရာက္ ကေလးျမဳိ႕သားကဗ်ာဆရာ၊
ကုိရီးယားကုိထြက္ဖုိ႔ ဘာသာစကားသင္တန္း တက္ေနသူ၊ ခ်င္းလူမ်ဳိးလိုလို
ကခ်င္လူမ်ဳိးလိုလို မ်က္ႏွာေပါက္နဲ႔၊ အျပစ္ကင္းစင္တဲ့
ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ပုံစံ၊ အရပ္ပုပု ေအာ္လ္တာရွပ္နဲ႔ ဂ်င္းန္ပင္နဲ႔
လွ်ာထုိးဦးထုပ္နဲ႔။ ရုိးသားပြင့္လင္းတဲ့ စိတ္ႏွလုံး ရွိသူဆုိတာ
သူရယ္လိုက္ရင္ မ်က္ႏွာေပၚမွာ အတုိင္းသား ျမင္ေနရတယ္။
မုိဃ္းဇက္ေသာ္ရဲ့ ကဗ်ာေတြထဲမွာ " ဆင္ဆာေတာ့ ဆင္ဆာေပါ့..... " နဲ႔ "
ေစ်းဦးမေပါက္ေသးတဲ့ ေခၽြးသံေသြးသံေတြ..... " ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္က
နီယုိေမာ္ဒန္ေတြ ျဖစ္ၿပီး " က်ည္ကာမပါတဲ့ ကဗ်ာ " စီးရီးစ္အပါအ၀င္
တျခားကဗ်ာေတြက ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးဟန္နဲ႔ ေရးထားတဲ့ ကဗ်ာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္သူ၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာလြန္
ေရးဟန္ေတြကုိလည္း ေလ့လာေနသူပီပီ ကဗ်ာဘာသာစကားနဲ႔ အရပ္ေျပာဘာသာစကား
ႏွစ္မ်ဳိးလုံး သုံးစြဲၿပီး ေရးဟန္ႏွစ္မ်ဳိးလုံး နုိင္ႏုိင္နင္းနင္း
ေရးဖြဲ႔ႏုိင္တာ သတိျပဳမိပါတယ္။
" က်ည္ကာမပါတဲ့
ကဗ်ာ " စာသားေတြထဲက " ေခတ္ၾကီးတစ္ခုလုံးဟာ ရုပ္ရွင္ရုံနာမည္နဲ႔ လူဆီမွာ
ေသပန္းပြင့္လို႔ " ဆုိတဲ့ အဖြဲ႔အႏြဲ႔ဟာ ကဗ်ာဘာသာစကားကုိ အသုံးျပဳၿပီး
လူပုဂဳိလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ့ ႏုိင္ငံေရး အကြက္ေရႊ႕ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ
မရွဴႏုိင္ မကယ္ႏုိင္ ေသလုေမ်ာပါး မ်က္ကလူးဆန္ျပာ ျဖစ္ေနရတဲ့ ႏုိင္ငံေရး
အခင္းအက်င္းကုိ ရဲရဲရင့္ရင့္ လက္ညွဳိးထုိး ေ၀ဖန္လိုက္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
" က်ည္ကာမပါတဲ့ ကဗ်ာ( ၂) " မွာ ေခတ္နဲ႔ လူမႈ၀န္းက်င္အေပၚ အျမင္ေတြ ပုိက်ယ္ျပန္႔လာတယ္။
အသက္နဲ႔ လူလုပ္ရတဲ့ေခတ္မွာ အရွက္ဟာ ဘီကနီ ၀တ္စုံနဲ႔ တဲ့။
ဒီေန႔ေခတ္မွာ အရွက္နဲ႔ အသက္နဲ႔ ဆုိင္တဲ့ အစဥ္အလာ အသိအျမင္ေတြ က်ဳိးပ်က္ေနၿပီဆုိတာ ေျပာျပေနသလိုပဲ။
လူၾကီးလူေကာင္းေတြ ေနာက္ေဖးေပါက္က ၀င္လာၿပီး အိမ္ဦးခန္းမွာ ေျခတြဲလြဲခ်
ထုိင္ေနတယ္။ ကံတရားဟာ သန္းၾကြယ္သူေဌးတစ္ဦး
ပုိက္ဆံတစ္ပဲေျခာက္ျပားေကာက္ေတြ႕ရသလို ကလိမထုိးဘဲ ရယ္ရတယ္ တဲ့။
အဲဒီ စာသားေတြမွာ လူမႈ၀န္းက်င္အေပၚ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ခ်က္နဲ႔ ကံၾကမၼာအေပၚ ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္မႈေတြကုိ ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။
" က်ည္ကာ မပါတဲ့ ကဗ်ာ ( ၃) " ကေတာ့ ေခတ္ျပဳိင္ကမၻာၾကီးအေပၚ
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေကာက္ခ်က္ခ်ၿပီး စစ္ဆန္႔က်င္ေရး အသိအျမင္နဲ႔ ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့
ေခတ္ေပၚကဗ်ာတစ္ပုဒ္။
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း
ေမြးေန႔အမွတ္တရ ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ " က်ည္ကာ မပါတဲ့ ကဗ်ာ ( ၄) " မွာ
မုိဃ္းဇက္ေသာ္ဟာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပနဲ႔ ျမန္မာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက
လြဲမွားေနတဲ့ လူမႈအမွန္တရားေတြ၊ ေခတ္ျပဳိင္လူမႈဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္းေတြကုိ
မေမ့မေလ်ာ့ ထည့္သြင္းေရးသားထားတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
" မွန္ရာကုိ သစၥာဆုိပါမည္ " ကဗ်ာမွာေတာ့ အသစ္စက္စက္ Sex Worker
မေလးတစ္ေယာက္ရဲ့ ဘ၀အေတြ႔အၾကဳံနဲ႔ အခ်ဳိးပ်က္ယြင္းေနတဲ့ လူမႈအသိအျမင္ေတြ၊
လူသားဆန္တဲ့ ေႏြးေထြးတဲ့ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာမပါ ေသြးသားဆႏၵနဲ႔ ေငြေၾကး
တုိက္ရုိက္ဖလွယ္တဲ့ အေပးအယူသေဘာေတြ ၊ မိခင္ကုိ ေမြးေက်းဇူးဆပ္ဖုိ႔
ကိုယ္ခႏၶာနဲ႔ ဘ၀ကုိ ထုိးေကၽြးလိုက္ရတဲ့ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ အေျခအေနေတြကုိ
ေရးသားထားပါတယ္။
အဲဒီကဗ်ာထဲက " ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္
ေသေၾကာင္းၾကံေနတဲ့ အႏုစားစိတ္ေရာဂါရွင္ေတြ၊ ကၽြန္မက ပ်က္စီးေနတဲ့ ဆဲလ္
အစုအေ၀းပဲ၊ အေမေတာ့ ၀၀လင္လင္ စားရပါတယ္ ၊ ကၽြန္မဟာ ဆင္ဆာမလြတ္တဲ့
ဗီဒီယုိကား " စတဲ့ ကဗ်ာဘာသာစကားေတြက ကဗ်ာဖတ္သူရဲ့ စိတ္ကုိ တစ္စုံတစ္ရာ
ထိခုိက္နာက်င္ေစႏုိင္လိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။
မုိဃ္းဇက္ေသာ္ဟာ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ အတြင္းမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးဟန္ကုိ ေက်ာ္လြန္ၿပီး
နီယုိေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြ စမ္းသပ္ေရးသားလာတဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္ပါ။ သူ႔ရဲ့
နီယုိေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြမွာ ေခတ္ျပဳိင္လူမႈ၀န္းက်င္အေပၚ
ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္ခ်က္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းနဲ႔ နည္းဗ်ဴဟာေတြအေပၚ
မ်က္စိမွတ္လွ်ာထုတ္ျပျခင္းေတြ အဓိကအေၾကာင္းအရာ အျဖစ္ ပါ၀င္တာ
သတိျပဳမိပါတယ္။ တျခားလူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြနဲ႔ ကြဲျပားျခားနားတာက သူဟာ တစ္သီးပုဂလ
အာရုံခံစားမႈနဲ႔ အီဂုိနာက်င္မႈ ေဖာ္ျပတာမ်ဳိး သိပ္မလုပ္ဘဲ
ေခတ္ျပဳိင္လူ႕အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ ေ၀ဖန္ေလွာင္ေျပာင္မႈကုိ အဓိက ထားတာပါပဲ။
မုိဃ္းဇက္ေသာ္ဟာ ေခတ္နဲ႔ လူမႈ၀န္းက်င္ကုိ ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္ခ်င္တဲ့
ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္လို႔ ကုိယ္ပုိင္အမွတ္အသားလကၡဏာ အမွတ္တံဆိပ္တစ္ခု
တပ္ေပးႏုိင္မယ္ ထင္ပါတယ္။
မိၿငိဏ္းခက္ ( သုိ႔မဟုတ္) အေတြးရဲ အေရးရဲ Female Expressionist
ေခတ္ျပဳိင္ျမန္မာ ကဗ်ာေလာကမွာ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ့ အေရးအသားနဲ႔ အယူအဆေတြပဲ
လႊမ္းမုိးၾကီးစုိးေနတယ္ဆုိတဲ့ ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြ အသံထြက္လာတဲ့ ၂၀၁၂ အတြင္းမွာပဲ
အြန္လိုင္းမွာ မ်ဳိးဆက္သစ္ ကဗ်ာဆရာမေတြ တစ္ေယာက္ၿပီးတစ္ေယာက္ ေပၚထြက္လာတာ
သတိျပဳမိပါတယ္။ အိျႏၵာ ၊ပန္ဒုိရာ၊ ငယ္ငယ္(ေက်ာက္ဆည္) ၊ ညဳိျပာ၀ုိင္ တုိ႔
မ်ဳိးဆက္ေနာက္က ကပ္လုိက္လာတဲ့ မွဴးဒါရီ၊ မယ္ေယြး၊ ေနေအဒီ၊
ခ်ဳိပိန္းေနာင္တို႔ မ်ဳိးဆက္ေတြ။
အဲဒီ မ်ဳိးဆက္သစ္ ကဗ်ာဆရာမေတြ အမည္စာရင္းထဲမွာ အခု ေနာက္ထပ္နာမည္အသစ္တစ္ခု ထပ္တုိးလာပါၿပီ။
သူ႔ ကဗ်ာနာမည္က မိၿငိဏ္းခက္တဲ့။
မိၿငိဏ္းခက္ရဲ့ ကဗ်ာအေရးအသားအမ်ားစုက စိတ္အာရုံခံစားမႈနဲ႔ အသိအျမင္ေတြကုိ
ေဖာ္ထုတ္ျပတဲ့ Expression ကဗ်ာမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ၿပီး စကားေျပဆန္တဲ့
၀ါက်ရွည္ေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ထားပါတယ္။ သူ႔ ကဗ်ာေတြက
အေၾကာင္းအရာတစ္ခုတည္းကုိ ဦးတည္ေရးဖြဲ႔တဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟန္ေတြ ျဖစ္ေပမဲ့ "
နာဖ်ားမႈအက်ဥ္းသား " နဲ႔ " Monopoly " လို အေရးအသားမ်ဳိးေတြမွာ
အေၾကာင္းအရာတစ္ခုထက္ပုိတဲ့၊ ျဒပ္မဲ့ဆန္တဲ့ အေတြးအျမင္မ်ဳိးေတြ ပါ၀င္တာလည္း
ေတြ႔ရပါတယ္။
" ငါး " ကဗ်ာမွာ ေယာက္်ားသဘာ၀ကုိ
ဆန္႔က်င္အားျပဳိင္ေနတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ့ ဗီဇသဘာ၀ကုိ ငါး/ အမွ်ားခံရျခင္း/
ျပန္လည္ေဆာ့ကစားျခင္း သေဘာေတြပါေအာင္ သေကၤတျပဳ ေရးဖြဲ႔ထားတာ
ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
" ကၽြန္မက ခလုတ္တစ္ခု၊
ရွင့္ကုိ လမ္းတစ္ခု ခင္းေပးထားခဲ့တယ္၊ ကၽြန္မရဲ့ နာက်င္မႈေတြကုိ ရွင္တို႔
သိပ္လိုခ်င္ေနတယ္ဆိုရင္ အခု ကၽြန္မ နာက်င္မႈေတြ ထုပ္ပုိးၿပီး လက္ေဆာင္အျဖစ္
ပုိ႔ေပးလိုက္မယ္ " ဆုိတဲ့ အေရးအသားေတြက ကဗ်ာဖတ္သူေတြကုိ
ဆြဲေဆာင္ျဖားေယာင္းမႈတစ္ခုခု ျပဳေနသလုိပါပဲ။
"
နာဖ်ားမႈ အက်ဥ္းသားဟာ ေခတ္ေပၚလူသားမိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ့ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ
မြန္းက်ပ္နာက်င္မႈကုိ က်စ္လ်စ္တဲ့ ျဒပ္မဲ့စာသားေတြနဲ႔ ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့
Expression ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ပါ။
လူသားေတြအတြက္
နာက်င္မႈဆုိတာ ဘုရားက ေပးတဲ့ ဆုလာဘ္တစ္ပါးပါပဲ ဆုိတဲ့ Existentialist
ဆန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ၊ လူရယ္လို႔ ျဖစ္လာကတည္းက ကၽြန္ေတာ္ သစၥာတရားကုိ
စူးစူးနစ္နစ္ နာက်ည္းမိတယ္ ဆုိတဲ့ အမွန္တရားအေပၚ အယုံအၾကည္ကင္းမဲ့ေလ့
ရွိတဲ့ ေခတ္သစ္လူသားတစ္ေယာက္ရဲ့ အာရုံခံစားမႈ အျမင္ေတြကုိလည္း
ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
" ဘာနဲ႔ ေျမွာက္ေျမွာက္
ဘယ္လိုပဲ ေခါက္ခ် ေခါက္ခ် ကဗ်ာတစ္ပုဒ္အျပင္ ဘာမွ ထြက္က်မလာဘူး " ကဗ်ာရွည္ဟာ
မိၿငိဏ္းခက္ လက္ကုန္ဆန္႔ထုတ္ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္လို႔ ယူဆႏုိင္ပါတယ္။
" ကဗ်ာ " လို႔ Nickname ေပးထားတဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္အေၾကာင္း အက္ေဆးဆန္ဆန္
Narrative Style နဲ႔ ေရးသားထားေပမဲ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္လို အရသာမ်ဳိးလည္း
ေပးႏုိင္တဲ့ အေရးအသားေတြပါ။ နမူနာစာသားေတြ ထုတ္ျပတာထက္စာရင္ သူ႔
ကဗ်ာစာသားေတြထဲ ကဗ်ာဖတ္သူကုိယ္တုိင္ စီးေမ်ာနစ္၀င္ခံစားၾကည့္တာက အရသာ
ပုိရွိႏုိင္လိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။
" Monopoly " က
စာသားဖြဲ႔စည္းပုံ ေသသပ္က်စ္လ်စ္တဲ့၊ မိၿငိဏ္းခက္ရဲ့ ေရးဟန္ စကားေျပဆန္တဲ့
၀ါက်/ လုိင္းအရွည္ေတြနဲ႔ ကြဲျပားျခားနားၿပီး စာသားအပုိင္းအစ( Fragments )
ေတြနဲ႔ စမ္းသပ္ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ပါ။ " အတၱပုံေဆာင္ခဲမ်ား " ဟာ
ထူးအိမ္သင္ရဲ့ သီခ်င္းေခါင္းစဥ္ျဖစ္ၿပီး Concrete Poetry ရဲ့
အရိပ္အေငြ႔နည္းနည္းေတြ႔ရ၊ " အဲဒီေန႔ကတည္းက..... " နဲ႔ " မိုးခ်ဳပ္လို႔
ေမွာင္တာလား..... " ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္မွာ ေရးဟန္နဲ႔ တင္ျပပုံ ဆင္တူယုိးမွား။
မိၿငိဏ္းခက္ကုိ " အေတြးရဲ အေရးရဲ Female Expressionist ကဗ်ာဆရာမ " လို႔
ကုိယ္ပုိင္အမွတ္အသား နာမည္တပ္ေပးႏုိင္တဲ့ ကဗ်ာကေတာ့ " ေရရြတ္ရင္း..... ရယ္/
ေမာရင္း စကၠန္႔တံေတြ ေျပးလႊားရင္း " ဆုိတဲ့ အေရးအသားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
မိၿငိဏ္းခက္က ကၽြန္မ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာအေၾကာင္း မေျပာေတာ့ဘူးတဲ့။
ဦးေႏွာက္ထဲပုိး၀င္ေနတဲ့ ရွင့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ အေၾကာင္းၾကီးလည္း
မၾကားခ်င္ေတာ့ဘူးတဲ့။
ရုပ္၀တၳဳအသစ္အဆန္းေတြနဲ႔
နည္းပညာေတြ ေပါက္ကြဲတုိးတက္ေနတဲ့ ေခတ္ကာလၾကီးထဲမွာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊
ဥာဏ္ပညာနဲ႔ အမွန္တရားလို စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ တန္ဖုိးေတြ
ျပဳိကြဲေလ်ာ့နည္းလာေနတယ္၊ အဲဒါေတြအေပၚ လူငယ္ေတြရဲ့ သေဘာထားအျမင္ေတြ
ေျပာင္းလဲေနတယ္ လို႔ Noemodernist ေတြ ထပ္တလဲလဲ သတိေပး
ေရးသားခဲ့ဖူးၾကပါတယ္။ အဲဒီလို ေခတ္သစ္ လူမႈအမွန္တရားေတြ မိၿငိဏ္းခက္ရဲ့
ကဗ်ာထဲမွာ ပါ၀င္ေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
" ရွင္သိလား ခ်စ္ျခင္းေၾကာင့္ ကုိက္တတ္တဲ့ ဗုိင္းရပ္စ္က စိတ္မွာ အလားဂ်စ္ျဖစ္ရင္
အုိင္တီ ကုထုံးသစ္နဲ႔ မ်ဳိးဆက္ျခားလို႔ ရနုိင္ေကာင္းမယ္လို႔ေရာ ရွင္ထင္လား "
" ရွင့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ ေျမာင္းပုပ္ၾကီးထဲ လိင္စိတ္ေတြပဲ စီးဆင္းေနသလားလို႔ "
အဲဒီလို အေရးအသားေတြမွာ ဖုိမလိင္ဆက္ဆံေရးအေပၚ ပုံမွန္မဟုတ္တဲ့ အဆုိးျမင္
ထိတ္လန္႔မႈ၊ လိင္ကိစၥပါ၀င္တဲ့ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာအေပၚ အယုံအၾကည္ကင္းမဲ့မႈေတြကုိ
မိန္းမတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ရဲရဲတင္းတင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေရးသားေဖာ္ျပထားတာ
ဖတ္ရပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီလို
အေရးအသားေတြေၾကာင့္လည္း မိၿငိဏ္းခက္ကုိ အေတြးရဲ အေရးရဲ Female
Expressionist ကဗ်ာဆရာမတစ္ေယာက္လို႔ အမည္တံဆိပ္ သတ္မွတ္ေပးႏုိင္တာ
ျဖစ္ပါတယ္။
ေရႊၾကယ္မုိး ( သုိ႔မဟုတ္) သူ႕ အသိဥာဏ္သူ Existentialist ကဗ်ာဆရာတံဆိပ္ ကပ္ထားတဲ့ လူငယ္
ေရႊၾကယ္မုိး၊ အသက္ ၂၀၊ ဒသနိကေဗဒ အထူးျပဳ ဒုတိယႏွစ္ ေက်ာင္းသား၊ အျဖဴေရာင္
စတစ္ခ္ေကာ္လာ လက္ရွည္၊ ကခ်င္ပုဆုိး၊ ပါ၀ါမပါတဲ့ ကၽြဲေကာ္ကုိင္းမ်က္မွန္နဲ႔
ဟစ္ေဟာ့ပ္ဦးထုပ္ကုိ တြဲဖက္၀တ္ဆင္တတ္သူ၊ မာတင္ဟုိက္ဒက္ဂါ၊
ယန္းေပါလ္ဆာ့ထ္တုိ႔ရဲ့ Existentialism အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ အဲလ္ဘတ္ကမူးရဲ့
၀တၳဳအေရးအသားေတြကုိ ႏွစ္သက္စြဲလမ္းသူ၊ ဘာသာေရးကုိးကြယ္မႈ မရွိ၊
ေက်ာင္းသားသမဂ သေကၤတ ခြပ္ေဒါင္းပုံ ရင္ထုိးတံဆိပ္ကို ဖ်င္နီၾကမ္း
ေဘးလြယ္အိတ္မွာ အျမဲထုိးထားေလ့ ရွိသူ။
ေရႊၾကယ္မုိးရဲ့ " ဂဂါၤရဲ့ခ်စ္သူ.... မိဧရာ၀တီ " ကဗ်ာဟာ
ဧရာ၀တီျမစ္အေၾကာင္းကုိ သမုိင္း၊ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္
ထိန္းသိမ္းေရးအျမင္ေတြေရာယွက္ၿပီး တာရာမင္းေ၀ေရးဟန္နဲ႔ ေရးသားထားတဲ့
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရႊၾကယ္မုိးရဲ့ ကဗ်ာအေရးအသားအမ်ားစုက အခ်စ္ေရးနဲ႔
ပတ္သက္တဲ့ ပုဂလိကစိတ္ခံစားမႈနဲ႔ အသိအျမင္ေတြကုိ အဓိကအေၾကာင္းအရာျပဳ
ေရးဖြဲ႔ထားတယ္လို႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို စာသားေတြၾကားထဲမွာပဲ
ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ လူမႈ၀န္းက်င္အေပၚ အျမင္၊ Existentialist ဆန္တဲ့ အယူအဆေတြနဲ႔
သူ႔ကုိယ္ပုိင္အေတြးအေခၚေတြ ရက္ေဖာက္ေရးဖြဲ႔ထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
" ကုိယ္တုိ႔ လုိအပ္ေနတာ အခ်စ္မဟုတ္ဘူး " ကဗ်ာမွာ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ
တန္ဖုိးနဲ႔ အလွတရားတစ္ခု ျဖစ္တဲ့ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကုိ ဆန္႔က်င္ျငင္းဆန္ထားတဲ့
ရုပ္၀ါဒီဆန္ဆန္ အေတြးအျမင္ေတြကုိ သတိထားမိၾကပါလိမ့္မယ္။ ေရႊၾကယ္မုိးက "
အခ်စ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေမတၱာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လိင္ဆက္ဆံျခင္း/ စီးကရက္ဖြာျခင္းေလာက္
အရသာရွိမွာ မဟုတ္ဘူး" တဲ့။ လူငယ္ေတြ ရင္ဆုိင္ျဖတ္သန္းေနရတဲ့
ေခတ္စနစ္လူမႈ၀န္းက်င္မွာ ၾကဳံေတြ႔ေနရတဲ့ လူမႈအျဖစ္အပ်က္ေတြက သူတုိ႔ရဲ့
အေတြးအျမင္ေတြကုိ ရုိက္ခတ္ေျပာင္းလဲသြားေစတယ္ဆုိတာ လူမႈေရးပညာရွင္ေတြ
အပါအ၀င္ ခင္ဗ်ားတုိ႔ အားလုံး သတိျပဳမိသင့္ၾကပါတယ္။
" တုိင္းျပည္အလင္းမပြင့္သလိုပဲ ဘာဆုိ ဘာမွ မျမင္ရတဲ့ ဘ၀ေတြက အမ်ားၾကီး။
တစ္ခုခုကုိ ယုံၾကည္ရမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒဏ္ရာဆုိတာ ရွိလာမွာပဲ။
ကုိယ္လုံးေပၚမွန္ထက္ မ်က္စိေတြက ပုိ အေရးပါတယ္။ စိတ္ကူးတခ်ဳိ႕က
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ ေဘာင္ခတ္ပစ္လိုက္ၾကတယ္ "
အဲဒီလို အေရးအသားေတြဟာ ေရႊၾကယ္မုိးရဲ့ အခ်စ္ကဗ်ာေတြထဲက ခင္ဗ်ားတုိ႔
တူးေဖာ္ရရွိႏုိင္မယ့္ ေခတ္စနစ္အေပၚ ေ၀ဖန္သုံးသပ္မႈနဲ႔
ပုဂလိကအေတြးအျမင္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
"
စီးကရက္ေတြကုိပဲ အေသခံေရြးလိုက္တယ္ " ကဗ်ာမွာ ရသတဏွာအေပၚ စြဲလမ္းတပ္မက္မႈ၊
ဆန္႔က်င္ဘက္လိင္အေပၚ စိတ္ကူးသာယာမႈနဲ႔ Exist အယူအဆေတြ ေရာေႏွာေရးသားထားတယ္။
ယုံၾကည္ခ်က္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ ေ၀းႏုိင္ခဲ့တယ္၊ စီးကရက္နဲ႔ေတာ့
အေ၀းမခံႏုိင္။ အနာဂတ္မသိ/ မရွိ ဒဏ္ရာမကင္းတာကုိက လူသားဆန္ျခင္းတစ္မ်ဳိးပဲ။
ေပါင္တံျဖဴျဖဴေလးေတြကုိ ၾကည့္ေနရင္း တစ္ရႈိက္ၿပီးတစ္ရႈိက္။
တြန္းတင္လိုက္ရတဲ့ ေက်ာက္တုံး ျပန္ လွိမ့္ခ်လိုက္ရျပန္၊ ငါလည္း စီစီဖတ္ပဲ။
ဒီမွာ ဘ၀ရဲ့ ဒဏ္ခံစီးကရက္မ်ား လွလို႔ ပလို႔။
အဲဒါေတြက ေရႊၾကယ္မုိးရဲ့ ကဗ်ာေတြထဲက ကဗ်ာဖတ္သူေတြ သတိျပဳမိေလာက္စရာ အေရးအသားတခ်ဳိ႕ပါ။
ေရႊၾကယ္မုိးရဲ့ အေရးအသားအမ်ားစုက စကားေျပဆန္ၿပီး စာသားနဲ႔ အနက္အဓိပၸာယ္
ေဖာင္းပြမႈ အနည္းငယ္ရွိတယ္လို႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ စာသားေတြ
ၾကားထဲမွာပဲ ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ အျမင္ေတြ၊
ပုဂလိကယုံၾကည္ခံယူခ်က္နဲ႔ ဘ၀အျမင္ေတြ ရက္ေဖာက္ေရးဖြဲ႔ေလ့ ရွိတယ္လို႔
ဆုိႏုိင္ပါတယ္။
ဒီ အခ်က္ကုိ " ဂဂၤါခ်စ္သူ "
ကဗ်ာထဲက " နင့္ သိကၡာေတြ နင့္ကိုယ္က်င့္တရားေတြကုိ
ႏုိင္ငံေက်ာ္ေစ်းကြက္ၾကီးထဲ ပုိ႔လိုက္ၾကေပါ့ " ဆုိတဲ့ စာသား၊ "
အသက္ဆက္ရ်္ရေသာ/ မရေသာ... .... " ကဗ်ာထဲက " ႏြမ္းေဖ်ာ့ေနတဲ့ အေတြးေတြကုိ
ေသြးသစ္ေလာင္းဖုိ႔ဆုိတာ ငါတုိ႔ရဲ့ ဘ၀ ရွင္သန္ျခင္းပဲ " ဆုိတဲ့ စာသားနဲ႔ "
ကံၾကမၼာဆိုတာကုိ လူညံ့ေတြကသာ ယုံၾကည္ၾကေၾကာင္း မင္းကုိ ယုံခဲ့ေစခ်င္တယ္ "
ဆုိတဲ့ စာသားေတြက ေဖာ္ျပေပးေနပါတယ္။
ေျမနံ႔ ( သုိ႔မဟုတ္ ) Ms. Sylvia Myay Nant
ေျမနံ႔၊ အသက္ ၂၁ ၊ ကိုယ္ခႏၶာ ေသးေသးသြယ္သြယ္ ေခတ္ေပၚမိန္းကေလး၊ လွ်ဳိ႕၀ွက္တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္သူ၊ သူ႔ အေရးအသားေတြက Sylvia Plath နဲ႔
ခပ္ဆင္ဆင္။ ကဗ်ာေရးေဖာ္ ေဘာ္ဒါရင္းေတြက သူ႔ကုိ Sylvia Myay Nant လို႔ သူ
မသိေအာင္ Nick ေပးထားတယ္။ Facebook အေကာင့္နာမည္က Sofar Awayfrom You.
Facebook မွာ သာမန္မိန္းကေလးေတြ ေရွာ့ခ္ျဖစ္သြားတတ္တဲ့ Update Status
ေတြကုိ သူက Tomboy လုိ အထာမ်ဳိးနဲ႔ Like လုပ္ေလ့ ရွိတယ္။
လွ်ဳိ႕၀ွက္နားလည္ရခက္တဲ့ မ်က္ႏွာသြင္ျပင္ရဲ့ေနာက္ကြယ္နဲ႔ သူ႔အေရးအသားေတြမွာ
စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ကိုက္ခဲေအးစက္မႈနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ပဋိပကၡေတြကုိ
အထင္းသားျမင္ေနရေပမဲ့ အဲဒီ အမွန္တရားကုိ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ ျငင္းဆန္တတ္ေလ့
ရွိတယ္။
" ကၽြန္မကုိ ေကာ္ဖီေဖ်ာ္ခုိင္းပါ "
ဆုိတဲ့ ကဗ်ာမွာ Sylvia Plath ရဲ့ ေတြးဟန္ ေရးဟန္ေတြ အရိပ္ၾသဇာလႊမ္းမုိးေနတာ
သိသိသာသာျမင္ရတယ္။ အသက္ငယ္ရြယ္တဲ့ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ျဖစ္လို႔
အခ်စ္ေရးခံစားမႈနဲ႔ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ နာက်င္ကုိက္ခံမႈေတြကုိ Expressive
Modern ဆန္ဆန္ အေရးအသားေတြနဲ႔ ရင္ဖြင့္ထုတ္ေဖာ္ျပတတ္တဲ့ လူငယ္ကဗ်ာဆရာမေလး။
" ရွင္ဟာ ကၽြန္မကုိ ႏုိးထေစတဲ့ စိတၱဇ သီခ်င္းေလး တစ္ပုဒ္လည္း ျဖစ္ရဲ့
တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ ရွင္ဟာ ပုိမုိ ႏုပ်ဳိလာရင္းနဲ႔ ကၽြန္မကုိ အုိမင္းေစတယ္ "
" ရွင့္ရဲ့ အစိမ္းေရာင္ ျဖစ္မႈေတြနဲ႔မွ ေအာ္ဟစ္ခ်င္ေပမဲ့
ကၽြန္မ ရွင့္ရဲ့ ေသမင္းအျဖစ္ပဲ လိုခ်င္တယ္ "
အဲဒီလို အေရးအသားေတြမွာ က်ားသဘာ၀ဆီ တိမ္းညြတ္အေလွ်ာ့ေပးေနရတဲ့
မိန္းမသားဘ၀ခံစားမႈနဲ႔ ဆန္႔က်င္အႏၱရာယ္ေပးလိုတဲ့ မသိစိတ္အေျခအေနေတြ
ပဋိကၡအသြင္ေဆာင္ ေပၚလြင္ေနပါတယ္။
" ကုိယ့္
လက္မွာ မုိးေတြ ရြာေနတယ္ " ကဗ်ာမွာ အတြင္းစိတ္အေျခအေနကုိ က်စ္လ်စ္သပ္ရပ္တဲ့
စိတ္ခံစားမႈေဖာ္ျပစကားလုံးေတြနဲ႔ ေရးသားထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ပဲ
ကိုယ့္ရဲ့ ခ်စ္ျခင္း ကုန္ခန္းၿပီးေနာက္၊ ေျမြတစ္ေကာင္ ကိုယ့္ကုိ
စုိက္ၾကည့္ေနပုံက ေသြးေႏြးေနလြန္းလို႔။ အသက္ကယ္ေဆးပုလင္းေတြေတာင္မွ
ကိုယ္အဖုံးဖြင့္လိုက္ေတာ့ ေဆးမႈန္႔ေတြဆီကေန မီးခုိးေတြပဲ လိမ့္တက္လာတယ္ေလ
တဲ့။ ခ်စ္ျခင္းအေပၚ စိတ္အစြဲအလမ္းၾကီးမားမႈ၊ ဆာရီယယ္ဆန္တဲ့ အေတြးစဥ္ေတြနဲ႔
အာရုံေမွာက္မွားမႈ သေဘာေတြပါ၀င္ေနတဲ့ ေျမနံ႔ရဲ့ အေရးအသားေတြ။
ေျမနံ႔ဟာ တိတ္ဆိတ္လွ်ဳိ႕၀ွက္ၿပီး သိနားလည္ရခက္ခဲတဲ့ ကဗ်ာဆရာမတစ္ေယာက္
ျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ " ဆုိင္ယာႏုိက္လွ်ာ " နဲ႔ " ၁၈ ခါေျမာက္ " ကဗ်ာစာသားေတြကုိ
ဖတ္ရႈၾကည့္ရင္ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ရိပ္မိနားလည္လာႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
ဆုိင္ယာနုိက္လွ်ာ တဲ့။ ဆြဲေဆာင္ျဖားေယာင္းႏုိင္စြမ္းတဲ့ ကဗ်ာဘာသာစကား
သုံးစြဲမႈတစ္ခုေပါ့။ ရႈပ္ေထြးေနတယ္ဆုိတာ ခံစားမႈအစစ္ေတြေလ ၊ နင္ နားမလည္တာက
ငါ့ စဥ္းစားမႈေတြပဲတဲ့။ အဲဒီစာသားေတြဟာ ေျမနံ႔ရဲ့ အတြင္းစိတ္
စရုိက္သဘာ၀ကုိ တစ္ပုိင္းတစ္စ ဖြင့္လွစ္ျပေနတဲ့ အေရးအသားေတြ။
" ၁၈ ခါေျမာက္ " နဲ႔ " အခ်ိန္ေစ့သြားၿပီ " ကဗ်ာေတြမွာ မူးယစ္ေဆး၀ါးနဲ႔
စိတ္ကုိ ေျပာင္းလဲေစတတ္တဲ့ ဓာတုပစၥည္းေတြ သုံးစြဲမႈ အေတြ႔အၾကဳံ၊
အာရုံခံစားမႈနဲ႔ အေတြးစဥ္ေတြ လြင့္ေမ်ာေနျခင္း၊ အထီးက်န္ဆန္မႈနဲ႔
ေသျခင္းတရားအေပၚ စိတ္တိမ္းညြတ္မႈ လကၡဏာေတြ ပါ၀င္ေနတာ ခင္ဗ်ားတုိ႔လည္း
သတိျပဳမိၾကလိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။ အသက္ ၂၁ ႏွစ္အရြယ္ ေခတ္ေပၚမိန္းကေလးတစ္ေယာက္
ေသျခင္းတရားဆီ အာရုံတိမ္းညြတ္မႈ ျဖစ္တာဟာ ေခတ္ေပၚလူငယ္ေတြရဲ့
ဒီပရက္ရွင္လကၡဏာ၊ Sylvia Plath ရဲ့ ၾသဇာလႊမ္းမုိးမႈ၊
မူးယစ္ေဆး၀ါးယဥ္ေက်းမႈရဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ Side Effect ၊ ဒါမွ မဟုတ္
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မသိႏုိင္တဲ့ တျခားလွ်ဳိ႕၀ွက္ေသာ အေၾကာင္းအရာ စသျဖင့္
ျဖစ္ႏုိင္ေျခ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိေနႏုိင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အဓိက ေျပာခ်င္တာက
လူငယ္ေတြရဲ့ အသိအျမင္/ အေတြးအေခၚ ေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔ လူငယ္ေတြရဲ့
ေခတ္ေပၚလူမႈဘ၀ဟန္ပန္ အေျပာင္းအလဲေတြကုိ ကဗ်ာစာသားေတြဆီကတစ္ဆင့္
ကဗ်ာဖတ္သူေတြ အာရုံဖမ္းဆုပ္ ခံစားမိေစဖုိ႔ပါ။
ကၽြန္ေတာ့္ အျမင္ေျပာရရင္ ေျမနံ႔ဟာ အတြင္းစိတ္အာရုံခံစားမႈနဲ႔
အာရုံေမွာက္မွားမႈေတြကုိ တိက်သပ္ရပ္တဲ့ စကားလုံးေရြးခ်ယ္မႈ၊ Expressive
Modern ဆန္တဲ့ အေရးအသားဟန္ပန္နဲ႔ ကဗ်ာေရးဖြဲ႔ေလ့ ရွိတဲ့ ကဗ်ာဆရာမတစ္ေယာက္
ျဖစ္တယ္လို႔ ဆုိခ်င္ပါတယ္။
တယ္ရီ ( သုိ႔မဟုတ္ ) တာရာမင္းေ၀ ေလာင္းရိပ္ေအာက္က ထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္လာသူ
တယ္ရီဟာ မူဆယ္က လူငယ္၊ အြန္လိုင္းကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္လို႔ သိရတယ္။ လူ မျမင္ဖူး၊ အသက္အရြယ္ အတိအက်မသိ။ www.poemscorner.com
ကဗ်ာ၀က္ဘ္ဆုိက္မွာ ၀ါသနာအရ ကဗ်ာေတြ ပါ၀င္ေရးသားေနသူ။ သူ႔
၀န္ခံေျပာဆုိခ်က္တစ္ခုအရ တာရာမင္းေ၀ရဲ့ " မီးေတာက္ရစ္သမ္ " ကဗ်ာ
အႏုပညာ၀ိညာဥ္ အပူးကပ္ခံရၿပီး ကဗ်ာကုိ အရူးအမူးစြဲလမ္းခဲ့တယ္လို႔ သိရတယ္။
သူ႔ ဖြင့္ဟ၀န္ခံခ်က္ အတုိင္းပါပဲ။
" ငါ မေျပာဘူးလား မိယမုံ...... " ကဗ်ာမွာ တာရာမင္းေ၀၊
မင္းခုိက္စုိးစန္တုိ႔ရဲ့ ကဗ်ာေရးဟန္ အရိပ္အေငြ႔ေတြ ၾသဇာလႊမ္းမုိးေနတာ
ေတြ႔ရပါတယ္။ ကဗ်ာဖတ္အေတြ႔အၾကဳံႏုနယ္တဲ့ အသက္ ၁၆ႏွစ္နဲ႔ ၂၀ ေက်ာ္
လူငယ္ေတြအေပၚ တာရာမင္းေ၀နဲ႔ မင္းခုိက္စုိးစန္တုိ႔ရဲ့ စကားလုံး
အဖြဲ႔အႏြဲ႔အလွအပနဲ႔ သာမန္ထက္ထူးျခားတဲ့ စဥ္းစားေတြးေတာပုံေတြ
ၾသဇာလႊမ္းမုိးမႈ အေတာ္ရွိတာ အသိအမွတ္ျပဳရပါမယ္။ လူငယ္ေတြနဲ႔
အျမဲထိေတြ႔ေနတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ အေတြ႔အၾကဳံအရ အဲဒီ လူငယ္ေတြဟာ
အျခားေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာအေရးအသားေတြကုိ ထိေတြ႔ေလ့လာမိၾကတဲ့အခါမွာ သူတုိ႔ရဲ့
ကဗ်ာအေပၚ ရွိရင္းစြဲအသိအျမင္ေတြ ေျပာင္းလဲသြားၿပီး ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာဟာ
ကဗ်ာဘာသာစကားသုံးစြဲမႈနဲ႔ ထူးျခားတဲ့စဥ္းစားေတြးေတာပုံေတြထက္
ပုိမုိက်ယ္ျပန္႔တဲ့ နယ္ပယ္ၾကီးတစ္ခု ျဖစ္တယ္ဆုိတာ သိသြားၾကတာ မ်ားပါတယ္။
တယ္ရီဟာလည္း အဲဒီလို ကဗ်ာအသိအျမင္ ေျပာင္းလဲက်ယ္ျပန္႔လာတဲ့ လူငယ္ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္ပုံ ရပါတယ္။
" မိယမုံ" ကဗ်ာ ( ၂၀၁၁ ) မွာ တာရာမင္းေ၀နဲ႔ မင္းခုိက္စုိးစန္တုိ႔ရဲ့
ကဗ်ာေရးဟန္၊ စကားလုံးေရြးခ်ယ္သုံးစြဲပုံနဲ႔ ေလယူေလသိမ္းေတြကုိ ေတြ႔ရေပမဲ့
၂၀၁၂-၂၀၁၃ အတြင္း အေရးအသားေတြမွာ အဲဒီ အရိပ္ၾသဇာလႊမ္းမုိးမႈေအာက္က
လြတ္ေျမာက္လာတာ သတိျပဳမိပါတယ္။
တယ္ရီရဲ့ " ခ်ဳပ္ရုိး ျပဳတ္သြားတဲ့ တိမ္ " ကဗ်ာကုိ ၾကည့္ပါ။
ဒုကၡကုိ မျမင္ဖူးသူဟာ ဘုရားသခင္ရဲ့ လ်စ္လ်ဴရႈျခင္းကုိ ခံရသူပဲ၊
ေငြမျမင္ရရင္ ေသေၾကာင္းၾကံခ်င္တဲ့ ေရာဂါ တကယ္ရွိတယ္၊ အလွအပဟာ သူ႔ဘ၀မွာ
အေရးအၾကီးဆုံးလို႔ ေျပာေျပာေနတဲ့ မိန္းမအတြက္ ေရျဖန္းဖြင့္ထားပါ၊
နတ္ျပည္နဲ႔ ငရဲဟာ မွန္တစ္ခ်ပ္ပဲ ျခားတယ္။
အဲဒီလို အေရးအသားနဲ႔ ေလယူေလသိမ္းေတြမွာ တယ္ရီရဲ့ ကုိယ္ပုိင္အေတြးအေခၚနဲ႔ ေရးဟန္ေတြ ျဖစ္လာတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
တာရာမင္းေ၀၊ မင္းခုိက္စုိးစန္တုိ႔ရဲ့ ကဗ်ာေရးဟန္ကုိ စကားလုံး အဖြဲ႔အႏြဲ႔
အလွအပ ဦးစားေပးတဲ့ Semi-Modern ကဗ်ာေရးဟန္လို႔ ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာဆရာ အမ်ားစုက
သတ္မွတ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အဲဒီေလာင္းရိပ္ေအာက္က လြတ္ေျမာက္လာတဲ့ တယ္ရီရဲ့
ကဗ်ာအေရးအသား အမ်ားစုက ပင္မေရစီး ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးဟန္ေတြပါ။ " ထြက္ေပါက္၊
၀ကၤပါ ၊ မွန္ထဲက ခြဲစိတ္ခန္း " ကဗ်ာမွာေတာ့ ကဗ်ာေရးသူရဲ့ အျမင္ေတြနဲ႔
မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ရဲ့ အျမင္ေတြကုိ ေရာေႏွာေရးဖြဲ႔ၿပီး
ေခတ္ေပၚကဗ်ာအစဥ္အလာျဖစ္တဲ့ တစ္ေယာက္တည္းေျပာစကားပုံစံ တင္ဆက္မႈကုိ
ခ်ဳိးဖ်က္ထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
" စိတၱဇ၊ ရုပ္"
ကဗ်ာမွာေတာ့ ကဗ်ာဘာသာစကား( နိမိတ္ပုံ ) သုံးစြဲမႈနဲ႔ ဆာရီယယ္ဆန္တဲ့
အေရးအသားတခ်ဳိ႕ သုံးစြဲထားတယ္။ လမ္းမေပၚက လူစီးေၾကာင္းထဲမွာ တစ္ေယာက္တည္း
တိတ္ဆိတ္ေနသလို၊ ပန္းခ်ီကားထဲက အေရာင္ေတြၾကားမွာ တစ္ေရာင္တည္း
တိတ္ဆိတ္ေနသလိုတဲ့။ ရုပ္၀တၳဳ၊ တုိက္တာအေဆာက္အအုံ၊ လူဦးေရေပါက္ကြဲမႈ၊
ျမဳိ႕ျပအေျခစုိက္ေျပာင္းေရႊ႕မႈနဲ႔ ေထြျပားျမားေျမာင္တဲ့ Social Issue
အမ်ဳိးမ်ဳိးအၾကား လူအုပ္ၾကီးထဲ ေရာေႏွာေပ်ာက္ဆုံးေနတဲ့ တစ္သီးပုဂလလူသားရဲ့
ကိုယ္ပုိင္အမွတ္အသားမွိန္ေဖ်ာ့မႈကုိ ေဖာ္ျပႏုိင္တဲ့ တယ္ရီရဲ့ စာသားေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။
" ေရခြက္ထဲ ကူးေနတဲ့ ငါးမန္းေတြေၾကာင့္
ေသာက္လက္စ လက္ေတြ လြတ္ထြက္သြားတာခ်ည္းပဲ "
" ညတုိင္း တံခါးၾကားကေန တစ္ေယာက္တည္း ေခ်ာင္းၾကည့္တာ ခံေနရတယ္ "
( စိတၱဇ၊ ရုပ္ ကဗ်ာမွ )
" နည္းပညာအသစ္ လူေနမႈအသစ္
ေၾကာက္ရြ႔ံမႈအသစ္ မလုံျခဳံမႈအသစ္ "
( အိပ္ေမြ႔မိေနတဲ့ ေထာင္ေခ်ာက္ ကဗ်ာမွ )
အဲဒီ စာသားေတြဆီမွာ ဆာရီယယ္ဆန္တဲ့ အာရုံေမွာက္မွားမႈ၊
ေခတ္သစ္လူသားတစ္ေယာက္ရဲ့ လူမႈ၀န္းက်င္အေပၚ သံသယနဲ႔ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ
မလုံျခဳမႈေတြ ပါ၀င္ေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီလို အေၾကာင္းအရာနဲ႔
စာသားေရြးခ်ယ္မႈေတြေၾကာင့္ပဲ တယ္ရီဟာ တာရာမင္းေ၀ရဲ့ အႏုပညာေလာင္းရိပ္ေအာက္က
ထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္လာတဲ့ လူငယ္ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏုိင္တာ
ျဖစ္ပါတယ္။
ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာမ်ား
မုိဃ္းဇက္ေသာ္၊ မိၿငိဏ္းခက္၊ ေရႊၾကယ္မုိး၊ ေျမနံ႔၊တယ္ရီ တုိ႔
လူငယ္ ၅ ေယာက္ က သူတုိ႔ရဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ကုိ ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာမ်ားလို႔
ေခါင္းစဥ္တပ္ေပးထားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေျပာရရင္ ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာဆိုတဲ့
စကားရပ္ဟာ ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာအပါအ၀င္ နီယုိေမာ္ဒန္၊ အယ္လ္ပီ၊
စကားေျပကဗ်ာ၊ ကြန္ဆက္ျခဴရယ္၊ဖလာ့ဖ္၊ စမ္းသပ္ကဗ်ာစတဲ့
ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားသစ္ေတြကုိ လႊမ္းျခဳံေခၚေ၀ၚတဲ့ ကဗ်ာပညာရပ္ဆုိင္ရာ ေ၀ါဟာရတစ္ခု
ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာဟာ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားတစ္ခု မဟုတ္ဘဲ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔
ေခတ္ေပၚကဗ်ာလြန္ အမ်ဳိးအစားသစ္ေတြကုိ ေယဘုယ်သေဘာေခၚေ၀ၚတဲ့
အသုံးအႏႈန္းတစ္ခုသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခု " ျဂဳိဟ္ပ်က္အမွတ္ ၂၀၁၃ ဆီက
အေရးေပၚသတင္းေပးပုိ႔ခ်က္ " ကဗ်ာစာအုပ္မွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔
နီယုိေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြ ပါ၀င္တဲ့အတြက္ " ေခတ္ျပဳိင္ကဗ်ာမ်ား " လို႔
ေခါင္းစဥ္တပ္တာ ဘာျပသနာမွ မရွိ၊ ေအးေဆးပဲ လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ခ်စ္ျခင္းေမတၱာျဖင့္
ေ အ ာ င္ ရ င္ ၿငိ မ္ း
၁ ၀ မ တ္ ၂ ၀ ၁ ၃
ရ န္ ကု န္
No comments:
Post a Comment