Tuesday, June 18, 2013

ျမ န္ မ ာ ေ ခ တ္ ေ ပၚ က ဗ် ာ သ စ္ ေ ၾက ည ာ စ ာ တ မ္ း ( ၂ ၀ ၀ ၇ )

၂၀၀၇ မတ္ ၂၁ ရက္ ကမၻာ့ကဗ်ာေန႔တုန္းက ကဗ်ာဆရာ မုိဃ္းေဇာ္၊ ပုိင္၊ ေအာင္ရင္ၿငိမ္း၊ တုိးေႏွာင္မုိးနဲ႔ ၀ုိင္ခ်ဳိတုိ႔ လက္မွတ္ေရးထုိး ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ နီယုိေမာ္ဒန္ကဗ်ာေၾကညာစာတမ္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေၾကျငာစာတမ္း ပထမစာမ်က္ႏွာ စာပုဒ္ ၅ မွာ ပါ၀င္တဲ့ " လူထုခံစားမႈကုိ ထင္ဟပ္ေသာ " ဆုိတဲ့ စကားစုဟာ ကဗ်ာဆရာ မုိဃ္းေဇာ္ရဲ့ စာသားျဖစ္ၿပီး က်န္စာသားအားလုံး ကၽြန္ေတာ့္ အေရးအသားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေၾကညာစာတမ္းကုိ မဖတ္ရေသးတဲ့၊ဖတ္ဖူးခ်င္တယ္ ဆုိတဲ့ ကဗ်ာမိတ္ေဆြေတြအတြက္ ဒါ့အျပင္ အြန္လိုင္းမွတ္တမ္းအေနနဲ႔  ျပန္တင္ေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။  နီယုိေမာ္ဒန္ ေၾကညာစာတမ္းကုိ ကုိနရီမင္း တာ၀န္ခံအယ္ဒီတာအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္တဲ့  ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေမလထုတ္ ဟန္သစ္မဂဇင္းမွာ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကဗ်ာဆရာ မုိဃ္းေဇာ္က သူ႔ နာမည္ကုိ ျပန္ျဖဳတ္ေပးဖုိ႔ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ေတာင္းဆုိခဲ့တဲ့အတြက္ ကုိနရီမင္းဆီ ဖုန္းဆက္သြယ္ၿပီး သူ႔ နာမည္ကုိ ျပန္ျဖဳတ္ေပးဖုိ႔ အေၾကာင္းၾကားခဲ့ပါတယ္။ အခ်ိန္ကာလ ၆ ႏွစ္ေက်ာ္ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္လို႔ ေၾကညာစာတမ္းပါ ကဗ်ာအယူအဆေတြနဲ႔ လက္ရွိ ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာအယူအဆေတြၾကားမွာ အေျပာင္းအလဲ တစ္စုံတစ္ရာ ရွိေကာင္း ရွိေနႏုိင္တယ္ဆုိတာကုိ ထည့္သြင္းစဥ္းစားေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေၾကညာစာတမ္းမွာ  နီယုိေမာ္ဒန္ အေျခခံ အယူအဆေတြ ပါ၀င္ေပမဲ့ သြင္ျပင္လကၡဏာနဲ႔ ကဗ်ာနည္းစနစ္ပုိင္းေတြကုိ ေနာက္ပုိင္း ေဆာင္းပါးေတြ က်မွသာ ဆက္လက္တည္ေဆာက္ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိတာရယ္ အခုလို လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးလြတ္လပ္မႈ မရွိေသးတဲ့ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိေသးတဲ့ စစ္အစုိးရလက္ထက္မွာ ေရးသားခဲ့တဲ့ ေၾကျငာစာတမ္းျဖစ္တယ္ဆုိတာရယ္ကုိလည္း သတိျပဳမိေစခ်င္ပါတယ္။

###

ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ေၾကညာစာတမ္း(၂၀၀၇)

# # #

( စာမ်က္ႏွာ-၁)

၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေခတ္ၿပဳိင္ျမန္မာကဗ်ာ ေရစီးေၾကာင္း

                    ၁၉၇၀ခုႏွစ္မုိးေ၀ကဗ်ာလႈပ္ရွားမႈႏွင့္အတူ ေမြးဖြားခဲ့ၿပီး၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္မ်ားမွစရ်္အရြယ္ေရာက္လာခဲ့ေသာ ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္အတြင္း ပင္မေရစီးမွတစ္ဆင့္လမ္းေၾကာင္းျမႊာမ်ား ျဖန္႔ကားခြဲထြက္လာသည္ကုိ ကဗ်ာဆရာမ်ား အားလုံးအသိ ျဖစ္ပါသည္။

ယေန႔ေခတ္ၿပဳိင္ ျမန္မာကဗ်ာေရစီးတြင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ၊ ဘာသာစကားကဗ်ာ၊ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ၊ စမ္းသပ္ကဗ်ာ၊ ပါေဖာင္းမန္႔စ္ ကဗ်ာ၊ စကားေျပကဗ်ာ စသည္ျဖင့္ ပုံသ႑ာန္ႏွင့္ အမ်ဳိးအစားမတူေသာ ေရစီးေၾကာင္းမ်ား အၿပဳိင္စီးဆင္းလ်က္ ရွိပါသည္။ လက္ရွိေခတ္ၿပဳိင္အေျခအေနတြင္ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားမ်ား စုံလင္သည္ႏွင့္အမွ် ကဗ်ာေဗဒ အယူအဆမ်ား ရႈပ္ေထြးေထြျပားကာ ကဗ်ာအတုအစစ္ ျပသနာမ်ား၊ အႏုပညာ ျဖစ္မျဖစ္ ေဆြးေႏြး ျငင္းခုံမႈမ်ား၊ လကၡဏာ ေရာေထြးမႈမ်ား စသည့္ သံသယျဖစ္ဖြယ္ရာ ပဋိပကၡမ်ား ေပၚေပါက္ေနပါသည္။ ထုိ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာအေပၚ အျမင္မရွင္းလင္းျခင္း၊ အယုံအၾကည္ ကင္းမဲ့ျခင္း စသည့္ ေဘးထြက္ဆုိးက်ဳိးမ်ား ထြက္ေပၚေနပါသည္။

ျမန္မာေခတ္ၿပဳိ္င္ကဗ်ာေလာကတြင္ ကဗ်ာဆရာတခ်ဳိ႕၏ ဘာသာျပန္မိတ္ဆက္မႈေၾကာင့္ အေမရိကန္၊ ဥေရာပ အစရွိသည့္ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားမွ ကဗ်ာေဗဒ အျမင္မ်ား စိမ့္၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႕လ်က္ရွိၿပီး ထုိ အယူအဆမ်ားေအာက္တြင္ ၾသဇာခံနား၀င္ေနသည့္ ကဗ်ာဆရာအခ်ဳိ႕က " ကဗ်ာအသစ္ " ဟု ေၾကြးေၾကာ္ျခင္းမ်ား ရွိေနပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အျမင္ကုိ ေျပာရလွ်င္ ထုိ ကဗ်ာေဗဒ/ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားမ်ားသည္ ျမန္မာကဗ်ာစစ္စစ္မ်ား၊ ကုိယ္ပုိင္အယူအဆမ်ား မဟုတ္ဘဲ အေနာက္တုိင္းကဗ်ာေဗဒမ်ားကုိ မိတၱဴကူးယူ ဆင့္ပြားထားေသာ အရာမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာဆုိရလွ်င္ အေမရိကန္ပန္းခ်ီဆရာ Jackson Pollock ၏ ပန္းခ်ီနည္းစနစ္မ်ားအတုိင္း ခံယူေရးဆြဲထားေသာ ျမန္မာပန္းခ်ီဆရာမ်ား၏ လက္ရာမ်ား၊ အေမရိကန္အဆုိေတာ္ Eiminem ၏ သီခ်င္းမ်ားကို သံစဥ္ယူ/စာသားသြင္းထားေသာ ျမန္မာအဆုိေတာ္တစ္ဦး၏ ေကာ္ပီေတးသြားမ်ားကဲ့သုိ႔သာ ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္ ဆက္ေလွ်ာက္ရမည့္ အနာဂတ္လမ္းေၾကာင္းသစ္ကုိ သမုိင္းေခတ္ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေရြ႕လ်ားရန္ အခ်ိန္တန္ေနၿပီဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ ေခတ္ၿပဳိင္ေရစီးထဲက အျခားကဗ်ာ အမ်ဳိးအစားမ်ားႏွင့္ သီးျခားကြဲျပားမႈ ရွိေစရန္၊ ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ( Neo- Modern Poetry ) ဧ။္လကၡဏာမ်ား၊ ဘာသာေဗဒအျမင္မ်ား၊ အေျခခံအေတြးအေခၚ အေဆာက္အအုံမ်ားကုိ တည္ေဆာက္သင့္သည္ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ သုိ႔မွသာ ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ႏွင့္ အျခားကဗ်ာမ်ား ကြဲျပားျခားနားေၾကာင္း မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္မ်ား သိျမင္နားလည္ၿပီး အနာဂတ္ကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းကုိ မွန္ကန္ေျဖာင့္မတ္စြာ ေလွ်ာက္လွမ္းႏုိင္ပါလိမ့္မည္။

ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္( Neo- Modern Poetry ) ဆုိေသာ ေ၀ါဟာရသည္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္တစ္၀ုိက္မွ ယေန႔အထိ ပင္မေရစီးေၾကာင္း ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ အေျခခံရ်္ အသစ္ျဖစ္ေအာင္ အထူးျပဳဖန္တီးထားေသာ၊ လူထုခံစားမႈကုိ ထင္ဟပ္ေသာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ား၊ စကားေျပကဗ်ာမ်ားကုိ ရည္ညႊန္းဆုိလိုပါသည္။ အဆုိပါေ၀ါဟာရဧ။္ အနက္အဓိပၸာယ္တြင္ အျခားေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားမ်ား ျဖစ္သည့္ ဘာသာစကားကဗ်ာ၊ စမ္းသပ္ကဗ်ာ၊ ပါေဖာင္းမန္႔စ္ကဗ်ာမ်ား မပါ၀င္ပါ။ ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ႏွင့္ ထုိ အျခားကဗ်ာမ်ားဧ။္ ကဗ်ာေဗဒမ်ားသည္လည္း တုိက္ဆုိင္တူညီျခင္း မရွိပါ။ (အီ) ေနရာတြင္ အျခားကဗ်ာမ်ားကုိ အသိအမွတ္မျပဳ၊ လက္မခံျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ သီးျခားသေဘာေဆာင္ေနျခင္းကုိ ထင္ရွားေစလုိရ်္ ျဖစ္ပါသည္။
( စာမ်က္ႏွာ-၂ )
ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာမွန္သမွ်သည္ " ေဟာင္းႏြမ္းရ်္ အစြဲအလမ္းႀကီးေသာ ေမာ္ဒန္ကြန္ဆာေဗးတစ္မ်ား " မဟုတ္ပါ။ သမုိင္းေခတ္ႏွင့္အညီ စစ္မွန္ေသာ ျမန္မာကဗ်ာသစ္ ေကာင္းကင္ဆီ ဦးတည္ပ်ံသန္းလိုေသာ အႏုပညာလင္းယုန္ငွက္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အေနျဖင့္ အနာဂတ္တြင္ ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းသြားမည့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ အယူအဆမ်ားကုိ ထုတ္ျပန္ေၾကညာလုိက္ပါသည္။

(အီ) ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ေၾကညာစာတမ္း(၂၀၀၇)ပါ အခ်က္အလက္ အယူအဆမ်ားသည္ ကဗ်ာအႏုပညာဧ။္ လြတ္လပ္မႈကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ကန္႔သတ္ရန္ ႀကဳိးပမ္းျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အေျခအေနတြင္ ဖရုိဖရဲ ကေမာက္ကမ ၿပဳိကြဲပ်က္စီးေနေသာ အေတြးအေခၚမ်ား၊ သေဘာထားအျမင္မ်ား၊ အနုပညာတန္ဖုိးစံႏႈန္းမ်ားကုိ ျပန္လည္စုစည္းတည္ေဆာက္လုိက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ေၾကညာစာတမ္းကို အေျခခံရ်္ ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ( Neo- Modern Poetry) ဧ။္ တန္ဖုိးအသစ္မ်ားကုိ ဆက္လက္ဆင့္ပြား တည္ေဆာက္သြားၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္။

ေလးစားစြာျဖင့္

မုိဃ္းေဇာ္၊ ပုိင္၊ ေအာင္ရင္ၿငိမ္း၊ တုိးေႏွာင္မုိး၊ ၀ုိင္ခ်ဳိ

ရက္စြဲ၊ ၂၀၀၇ခုႏွစ္ မတ္လ (၂၁)ရက္
ကမၻာ့ကဗ်ာေန႔
ေနရာ၊ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕

( စာမ်က္ႏွာ-၃)

ေခတ္ၿပဳိင္ကဗ်ာ အခင္းအက်င္း

ဒီေန႔ ျမန္မာေခတ္ေပၚနဲ႔ ေႏွာင္းေခတ္ေပၚကဗ်ာ အခင္းအက်င္းအေပၚ ဘယ္လို အျမင္ရွိသလဲ။
 ဒါဟာ ကဗ်ာစိတ္၀င္စားသူေတြၾကားမွာ ေရပန္းစားေနတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုပါ။ ေမးခြန္းက တုိေတာင္းက်စ္လ်စ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ စိတ္ေက်နပ္ေလာက္ဖြယ္ရာ အေျဖကုိ ေပးႏုိင္ဖုိ႔ အေတာ္ မလြယ္ကူတဲ့ ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမးခြန္းဟာ ရႈပ္ေထြးေထြျပားတဲ့ ကဗ်ာဆယူအဆေတြ၊ ခ်ဥ္းကပ္ေ၀ဖန္ဖုိ႔ ခက္ခဲတဲ့ ကဗ်ာအေရးအသားေတြ၊ ေခတ္ၿပဳိင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ လူမႈယဥ္ေက်းမႈ အရႈပ္အေထြးေတြၾကားထဲက ျမစ္ဖ်ားခံလာၿပီး အေျဖကလည္း အဲဒီအရာေတြၾကားထဲမွာပဲ ေရာေထြးပုန္းကြယ္ေနပါတယ္။

အႏုပညာ အစစ္အမွန္ေတြနဲ႔ အတုအေယာင္ေတြကလည္း ေရာေႏွာေနၾကတာဆုိေတာ့ အေျဖမွန္ကုိ လက္ညွဳိးထုိးျပဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ လက္ညွဳိးထုိးျပႏုိင္တယ္ဆုိရင္ေတာင္ သေဘာတူလက္ခံသူ ရွိသလုိ ဆန္႔က်င္ျငင္းဆန္သူေတြလည္း ရွိေနဦးမွာ မဟုတ္လား။ ဒီေန႔ေခတ္ကာလႀကီးထဲမွာ အမွန္တရားဆုိတာ တစ္ခုတည္း မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္ အမွန္တရားမွ အၾကြင္းမဲ့ ၿပီးျပည့္စုံ မွန္ကန္ခုိင္လုံမႈ မရွိဘူး။ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ အမွန္တရားဟာ အျခားလူတစ္ေယာက္အတြက္ အမွားအယြင္း ျဖစ္ေနႏုိင္တယ္။ အမွန္တရားဆုိတာ ကုိယ္ ထင္ရာျမင္ရာ ဖြင့္ဆုိထားတဲ့ အဓိပၸာယ္တစ္ခုပဲ။ ဒီေတာ့ အေျဖမွန္ ရဖုိ႔ဆုိတာထက္ ဒီေန႔ ေခတ္ၿပဳိင္ျမန္မာကဗ်ာ အခင္းအက်င္းကုိ အျမင္ၾကည္လင္ျပတ္သားမႈနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ရႈျမင္ႏုိင္ဖုိ႔ပဲ ဦးတည္ေဆြးေႏြးၾကရမွာပါ။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာႏွင့္ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈ

ေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ ကုိယ္ အာရုံလာတဲ့ အေၾကာင္းအရာ၊ ပုံသ႑ာန္၊ တင္ျပပုံေတြနဲ႔ စိတ္ႀကဳိက္ေရးဖြဲ႔ႏုိင္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွာ အေၾကာင္းအရာ၊ ပုံသ႑ာန္ ကန္႔သတ္မႈ မရွိပါဘူး။ အေၾကာင္းအရာ အထူအပါး၊ အမွိန္အေဖ်ာ့၊ ပုံသ႑ာန္အလွအပ၊ ရြက္ၾကမ္းေရက်ဳိ၊ ရြဲ႕ရြဲ႕ေစာင္းေစာင္း စိတ္ႀကဳိက္ဖန္တီးႏုိင္တဲ့ လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဖန္တီးသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ သတိထားရမွာတစ္ခုက အဲဒီ လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အလြဲသုံးစား မလုပ္မိေစဖုိ႔ပါပဲ။ အႏုပညာလြတ္လပ္ခြင့္ဆုိရာမွာ အႏုပညာရဲ့ ဒီမုိကေရစီသေဘာကုိ နားလည္တန္ဖုိးထားၿပီး အခြင့္အေရးေတြကုိ အတုိင္းအဆနဲ႔ သုံးစြဲဖုိ႔ လုိပါတယ္။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာလုိ႔ေျပာရင္ ေခတ္ေပၚအေၾကာင္းအရာနဲ႔ ေခတ္ေပၚပုံသ႑ာန္ ျဖစ္ေနဖုိ႔ လုိမယ္။ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈကုိ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ဖုိ႔ လုိမယ္။ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈဆုိတာ ဒီေန႔ေခတ္ၿပဳိင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ၾကဳံေတြ႕ခံစားေနရတဲ့ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈ အစုအေ၀းကုိ ဆုိလုိပါတယ္။ ဒီေန႔ ႔ေခတ္ၿပဳိင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈနဲ႔ ေႏွာင္းေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈေတြ ေရာေထြး ျဖစ္တည္ေနၾကတယ္။ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈရဲ့ လကၡဏာတခ်ဳိ႕ကုိ တင္ျပခဲ့ဖူးပါတယ္။

(၁) ရုပ္၀တၳဳမ်ား/ နည္းပညာမ်ားဧ။္ ေက်းကၽြန္ျဖစ္ျခင္း
(၂) အေပၚယံ အေရျပားဆန္ျခင္း
(၃) လူသားဧ။္ အဇၥ်တၱတန္ဖုိးမ်ား ေလ်ာ့နည္းၿပဳိကြဲလာျခင္း
(၄) လူ႔တန္ဖုိးမ်ားအား ျပက္ရယ္ျပဳျခင္း( အမွန္တရား၊ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ စသျဖင့္)
(၅) အာမခံခ်က္မ်ား ေပ်ာက္ဆုံးေနျခင္း
(၆) အနာဂတ္ မေသခ်ာမႈ
(၇) ပစၥဳပၸန္ ျဖစ္တည္မႈ အေျခအေနမွ လြတ္ေျမာက္လိုျခင္း
(၈) အမွားအမွန္ ေရာေထြးေနျခင္း

စာမ်က္ႏွာ(၄)

(၉) အေျပာင္းအလဲ၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ စီးခ်င္းထုိးေနရျခင္း
(၁၀) ေငြေၾကးေနာက္သုိ႔ အေျပးအလႊား လုိက္ေနရျခင္း
(၁၁) ေပါ့ပ္ယဥ္ေက်းမႈဧ။္ သားေကာင္ျဖစ္ျခင္း
(၁၂) လူသားဧ။္ အမွတ္လကၡဏာမ်ား ေပ်ာက္ဆုံးသြားျခင္း
(၁၃) စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ တန္ဖုိးမ်ား ေနာက္တန္းေရာက္သြားျခင္း
(၁၄) အတၱ ဗဟုိျပဳ၀ါဒ ထြန္းကားလာျခင္း
(၁၅) အေတြးအေခၚ သူရဲေကာင္း၀ါဒ က်ဆုံးျခင္း
(၁၆) ယုံၾကည္မႈမ်ား ၿပဳိပ်က္သြားျခင္း
(၁၇) စံျပဳပုဂဳိ္လ္ ကြယ္လြန္ျခင္း

ခင္ဗ်ားဟာ အေကာင္းျမင္၀ါဒီတစ္ဦး ျဖစ္မယ္ဆုိရင္၊ ေငြေၾကးျပည့္စုံတဲ့ ဘူဇြာတစ္ေယာက္ျဖစ္မယ္ဆုိရင္၊ ပညာရပ္သီ၀ရီေတြေနာက္ကိုပဲ စြတ္လုိက္ေနတဲ့ ပညာတတ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္မယ္ဆုိရင္၊ ဒီေန႔ေခတ္ရဲ့ သဘာ၀အတုိင္း ရူးခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတတ္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ဒီလကၡဏာေတြကုိ သေဘာတူခ်င္မွ တူႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ေခတ္ကို အေပၚယံ ရွပ္ၾကည့္ၿပီး မ်က္ႏွာလႊဲထားမယ္ဆုိရင္ အမွန္တရားရဲ့ အတြင္းသားကုိ ျမင္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက ဒါကုိ သားစိမ္းငါးစိမ္းလို အတုံးလုိက္ အတစ္လုိက္ ခုတ္ထစ္ၿပီး ခ်ျပဖုိ႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ေခတ္ၿပဳိင္လူ႕အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ျဖတ္သန္းရင္း ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈေတြရဲ့ ရုိက္ခတ္မႈကုိ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွာ အရိပ္အေငြ႔ ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပႏုိင္ဖုိ႔ ေျပာတာပါ။ ေခတ္ကုိ ခင္ဗ်ား ဘယ္လို ျမင္သလဲ။ ေခတ္ကုိ ခင္ဗ်ား ဘယ္လို တုံ႔ျပန္မလဲ။

ဒီေနရာမွာ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံရဲ့ အခန္းက႑ ေရာက္လာပါၿပီ။

ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈ အပုိင္းအစေတြ အဆက္အစပ္မဲ့တည္ေဆာက္ျပတာကုိ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံလုိ႔ ယူဆထားရင္ ခင္ဗ်ားဟာ Fragmentation Theory မွာ ရပ္တန္႔ေနသူပဲ ျဖစ္ေနဦးမယ္။ ခင္ဗ်ားဟာ သီ၀ရီႀကဳိးဆြဲရာ ကေနရတဲ့ အႏုပညာရုပ္ေသးရုပ္တစ္ရုပ္ပဲ ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္။

ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ့ သိျမင္မႈ ပုံစံေတြ၊ သေဘာထားေတြ အခ်ဳိးပ်က္ယြင္းသြားမႈကုိ အေျခခံထားတယ္။ ဒီမွာ အေလးအနက္ ထပ္ေျပာလိုတာက အႏုပညာသီ၀ရီနဲ႔ ပုံသ႑ာန္ေတြ အခ်ဳိးပ်က္ယြင္းမႈကုိ ဆုိလိုတာ မဟုတ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ့ သေဘာထား၊ ယုံၾကည္မႈ၊ သိျမင္မႈ ပုံစံေတြကုိ သီးသန္႔ေျပာခ်င္တာ။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ အဆုိးျမင္၀ါဒီေတြလို႔ ခင္ဗ်ား ေျပာခ်င္ေနၿပီလား။

ၿပီးခဲ့တဲ့ အတိတ္ကာလေတြတုန္းက အစဥ္အလာတန္ဖုိးထားခဲ့တဲ့ လူမႈေရးႏႈန္းစံ၊ ယဥ္ေက်းမႈတန္ဖုိးေတြဟာ ၿပဳိပ်က္သြားခဲ့ၾကၿပီ။ အရင္တုန္းက အမွန္တရား၊ သစၥာတရားဆုိတာကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဦးထိပ္ပန္ဆင္ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကတယ္။ အခု သစၥာဆုိတာကုိ ေလွာင္ေျပာင္ရယ္ေမာစရာ ပန္းတစ္ပြင့္အျဖစ္ ျမင္တယ္။ ပန္းပြင့္ကုိ ပလတ္စတစ္နဲ႔ ျပဳလုပ္ထားသလို အမွန္တရားကုိ အႏွစ္သာရမရွိတဲ့၊ ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ျပဳလုပ္ထားတယ္။ အရင္တုန္းက ခ်စ္ျခင္းေမတၱာဟာ လူေတြ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္တဲ့ ဘာသာေရးတစ္မ်ဳိးပဲ။ အခုေခတ္မွာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာဟာ တန္ဖုိးသတ္မွတ္လို႔ ရတဲ့ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခု ျဖစ္သြားၿပီ။

ေခတ္မီတုိးတက္တဲ့ နည္းပညာလူ႕အဖြဲ႔အစည္းႀကီးထဲမွာ ရုပ္၀တၳဳယဥ္ေက်းမႈေတြ ျမင့္မားလာတာနဲ႔အမွ် စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာတန္ဖုိးေတြ ျပဳိကြဲေလ်ာ့နည္းလာေနတယ္။ လူေတြရဲ့ ဘ၀အျမင္၊ လူမႈ၀န္းက်င္အေပၚ သေဘာထားနဲ႔ ပုဂလ်က သိျမင္မႈပုံစံေတြဟာ ဖရုိဖရဲ ပ်က္ယြင္းေနၾကတယ္။

ဒီေန႔ ေခတ္ၿပဳိင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ေခးေအာ့စ္( Chaos)၊ အခ်ဳိးဖ်က္ျခင္း(Distortion) သီ၀ရီေတြနဲ႔အညီ

( စာမ်က္ႏွာ-၅)

ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အေၾကာင္းျခင္းရာ/ အာရုံခံစားမႈေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ခင္ဗ်ား အာရုံခံစားႏုိင္စြမ္း ရွိရင္ ရွိသေလာက္ ျမင္ႏုိင္လိမ့္မယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ေထြျပားတဲ့ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈေတြကုိ ပ်က္ယြင္းေနတဲ့ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံေတြနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္တင္ျပဖုိ႔ လုိတယ္လို႔ မထင္မိဘူးလား။ ရႈေမွ်ာ္ခင္းဖြဲ႔ေတြ၊ ဘ၀အလြမ္းအေမာေတြ ထားခဲ့လုိက္ပါေတာ့။ အသည္းကြဲေ၀ဒနာေတြ၊ ဆန္႔က်င္အႏုပညာေတြ နားထားလုိက္ပါေတာ့။

တခ်ဳိ႕လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြကေတာ့ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈဆုိတာကုိ ဖတ္မွတ္ေလ့လာထားတဲ့ သီ၀ရီေတြအရပဲ နားလည္လက္ခံထားၾကတယ္။ ေခတ္ေပၚ၊ ေႏွာင္းေခတ္ေပၚ အႏုပညာနည္းစနစ္ေတြနဲ႔ ညီေအာင္ လုပ္လိုက္ရင္ပဲ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံ ျဖစ္ၿပီလို႔ ယူဆေနၾကတယ္။ ေခတ္ေပၚ/ေႏွာင္းေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ Modern& Postmodern Sensibility အတြင္းအႏွစ္သာရဆီ ေရာက္ေအာင္ မခ်ဥ္းကပ္ဘဲ အေပၚယံ ဘာသာစကားအသြင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ဖုိ႔ပဲ ႀကဳိးစားေနၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဘာသာစကားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေမာ္ဒန္/ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္၀ါဒီေတြ အယူလြဲမွားေနၾကတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာႏွင့္ ဘာသာစကား

ဘာသာစကားဟာ အာရုံခံစားမႈေတြ၊ အနက္အဓိပၸာယ္ေတြကုိ တည္ေဆာက္ျပဖုိ႔ လူေတြ တီထြင္ဖန္တီးထားတဲ့ မီဒီယမ္တစ္မ်ဳိးပါ။ ဘာသာစကားဟာ သေကၤတ အေဆာက္အအုံ၊ ပညတ္သေဘာ၊ တရားဓမၼကုိ ပုံေဖာ္ထားတဲ့ အသြင္သ႑ာန္ဆုိတာ ဘာသာစကားကုိ အထူးျပဳသုံးစြဲေနၾကတဲ့ အႏုပညာသမားတုိင္း သိၾကပါတယ္။ ဘာသာစကားမွာ ပင္ကုိ အႏွစ္သာရ တန္ဖုိးမရွိ၊ ယုံၾကည္စရာ အေၾကာင္းသဘာ၀ မရွိတာ အမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဘာသာစကားကုိ လူေတြ၊ အနုပညာသမားေတြ မီဒီယမ္အျဖစ္ သုံးစြဲေနၾကတာဟာ အာရုံခံစားမႈေတြ၊ အနက္အဓိပၸာယ္ေတြကုိ ေရႊ႕ေျပာင္းဖ်က္ဆီးပစ္ဖုိ႔ မဟုတ္ဘူး။ အႏုပညာရွင္တစ္ေယာက္ကေန လူေတြဆီ ဆက္သြယ္ေျပာဆုိလိုတဲ့ အာရုံခံစားမႈေတြ၊ အနက္အဓိပၸာယ္ေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ အဆက္အစပ္မဲ့၊ ဖရုိဖရဲ၊ ပဋိပကၡ ျဖစ္ေနပါေစ။ အဲဒီ စိတ္အေျခအေနေတြကုိ ပရိသတ္ဆီ တုိက္ရုိက္/သြယ္၀ုိက္ ေရာက္ရွိသြားေစဖုိ႔ ဘာသာစကားကုိ ၾကားခံပစၥည္းအျဖစ္ သုံးစြဲေနၾကရတာပါ။

အႏုပညာရွင္ဟာ ဘာ အာရုံခံစားမႈေတြကုိ ဘယ္လို အာရုံခံစားေနရတာလဲ။

What & How.

ဒီ အေျခအေနကုိ အမွန္နဲ႔ အနီးစပ္ဆုံး ျဖစ္ေအာင္ ဘာသာစကား အသုံးျပဳ တည္ေဆာက္ျပနုိင္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဘာသာစကားရဲ့ အေျခခံရင္းျမစ္ျဖစ္တဲ့ အညႊန္းျပဳစကားလုံး( Signifier) ေတြဟာ မေရရာ မေသခ်ာ/ ေထြျပားျမားေျမာင္တဲ့ အညႊန္းခံ အနက္အဓိပၸာယ္ ( Signified) ေတြကုိ ညႊန္းဆုိေနတယ္ ဆုိတဲ့ အေတြးအေခၚကုိ သူ႔အတုိင္း ထားလုိက္ပါ။ ရည္ညႊန္းလိုတဲ့ Signified ေတြကုိ ေဖာ္ျပႏုိင္မယ့္ Signifier ေတြကုိ ရွာေဖြ တြဲစပ္တင္ျပရမွာ ကဗ်ာဆရာ/ စာေရးဆရာရဲ့ အလုပ္ပဲ။

အဲဒီလို စကားလုံး( Signifier) ေတြကုိ မရွာေဖြဘဲ ေမ်ာလြင့္ေနတဲ့ အဓိပၸာယ္( Signified) ေတြရဲ့ ေနာက္ကုိ လုိက္ေနမယ္ဆုိရင္ ခင္ဗ်ားဟာ ဘာသာစကား ႏုိင္နင္းသူ တစ္ေယာက္ ျဖစ္မလာဘဲ ဘာသာစကား မကၽြမ္းက်င္သူ တစ္ေယာက္ပဲ ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္။ Modern/ Postmodern ဆုိတဲ့ အႏွစ္သာရနဲ႔ ကိုယ္ တည္ေဆာက္ျပေနတဲ့ ဘာသာစကားအေဆာက္အအုံရဲ့ အႏွစ္သာရ လြဲေခ်ာ္ေနမယ္ဆုိရင္ အစစ္အမွန္ ျဖစ္မလာဘဲ အတုအေယာင္ပဲ ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိယ္ အမည္တံဆိပ္ တပ္ထားတာ လြဲေခ်ာ္ေနရင္ ရွက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ရဲ့ လမ္းေၾကာင္း

ဒီေန႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ရုိးအီၿငီးေငြ႕စရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေဟာင္းႏြမ္းစ ျပဳေနၿပီဆုိတာ

စာမ်က္ႏွာ(၆)

၀န္ခံပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ ဆက္ေလွ်ာက္ရမယ့္ လမ္းေၾကာင္းကလည္း ရႈပ္ေထြးလြန္းေနတယ္။ နာမည္ႀကီး ကဗ်ာဆရာေတြရဲ့ ၾသဇာခံၿပီး လုိက္လံတုပေရးသားေနၾကတဲ့ ဆင္တူယုိးမွား ကဗ်ာေတြ၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ ပီပီျပင္ျပင္ မျဖစ္တဲ့ ဆီမီေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြ၊ ပုံသ႑ာန္အသစ္စြပ္ၿပီး အစစ္ဟန္ေဆာင္ထားတဲ့ ကဗ်ာအတုေတြ၊ ေခတ္ကုိ မ်က္ႏွာလႊဲထားတဲ့ သီ၀ရီကဗ်ာေတြၾကားမွာ စစ္မွန္အားေကာင္းတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ေရာေထြးေ၀၀ါးေနပါတယ္။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ လမ္းေၾကာင္းကုိ ဘယ္လို ဆက္ေလွ်ာက္ၾကမလဲ။

တခ်ဳိ႕က အေမရိကန္က လာတဲ့ ဘာသာစကားကဗ်ာ( L.P) ကုိ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အခ်ဳိးအေကြ႕၊ ေႏွာင္းေခတ္ေပၚကဗ်ာ လမ္းေၾကာင္းသစ္လို႔ ယူဆၿပီး ေနာက္က်မက်န္ရေအာင္ ခါေတာ္မီ ေျပးလိုက္ေနၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕က ဘာသာစကားကဗ်ာကုိ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔ ေခတ္ၿပဳိင္ျဖစ္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းျမႊာတစ္ခုလို႔ပဲ သေဘာထားၿပီး ကုိယ့္ မူလလမ္းေၾကာင္းကိုပဲ အသစ္ေရြ႕လ်ားႏုိင္ေအာင္ စဥ္းစားေနၾကတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကုိ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ လမ္းေၾကာင္းဆီ ေရြ႕လ်ားမယ္ဆုိရင္ ဘယ္လို တြန္းကန္အား/ ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ ေမာင္းႏွင္ၾကမလဲ။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံဆုိတာကုိ အေလးအနက္ထားၿပီး မ်က္ျခည္မျပတ္ေအာင္ ဂရုစုိက္ဖုိ႔ လိုမယ္။ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ သီ၀ရီ/ နည္းစနစ္ေတြထဲက ကုိယ့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္နဲ႔ အဆင္ေျပမယ့္ တကၠနိက တခ်ဳိ႕ကုိ အသုံးျပဳသင့္ရင္ ျပဳရမယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ့ မ်က္ျမင္ပုံသ႑ာန္ကုိ ေျပာင္းလဲဖုိ႔ထက္ အတြင္းသား အျမင္( ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံ) ေျပာင္းလဲဖုိ႔ လိုမယ္။ ကိုယ္ အသုံးျပဳ တင္ဆက္ေနတဲ့ ဘာသာစကား အကြက္အဆင္ေတြကုိ ေျပာင္းၿပီး ကုိယ္ပုိင္ဟန္ အသစ္ျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ရမယ္။ ေဟာင္းႏြမ္းေနတဲ့ စကားလုံးေတြကုိ စြန္႔ပစ္ၿပီး ဘာသာစကားထဲက ကုိယ္ မသုံးစြဲဖူးေသးတဲ့ စကားလုံး အသစ္ေတြကုိလည္း ရွာေဖြရမွာေပါ့။ အဲဒီမွာ သတိလက္လြတ္ မျဖစ္ရမွာက ေခတ္ေပၚ အာရုံခံစားမႈ၊ အနုပညာေျမာက္မႈနဲ႔ ကဗ်ာဓာတ္ဆုိတဲ့ ရုပ္လြန္ဂုဏ္ရည္ေတြပါပဲ။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ကုိ အတုနဲ႔ အစစ္၊ ဆင္တူယုိးမွား အေရာေရာ အေထြးေထြး မျဖစ္ေစဖုိ႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကၽြမ္းက်င္သူေတြက တန္ဖုိး/စံႏႈန္း အသစ္ေတြ သတ္မွတ္သင့္ရင္ သတ္မွတ္ေပးရမယ္။ ဒါဟာ ေခတ္ေပၚအႏုပညာကုိ စံႏႈန္း/တန္ဖုိးေတြနဲ႔ ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားလိုတဲ့ အႏုပညာအာဏာရွင္ဆန္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ဳိးနဲ႔ မျဖစ္ေစရဘူး။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ကုိ ဆင္တူယုိးမွားေတြနဲ႔ ခြဲျခားနားလည္ႏုိင္ဖုိ႔၊ သူ႔ရဲ့ တန္ဖုိးအမွန္ကုိ အကဲျဖတ္ေရြးခ်ယ္/ ခံစားႏုိင္ဖုိ႔ပဲ ျဖစ္သင့္တယ္။ ဒီေန႔ မ်က္ေမွာက္ ေခတ္ၿပဳိင္ကာလမွာ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊သမုိင္းျဖစ္ရပ္၊ လူမႈေရး အေလ့အထ၊ ဘာသာေရး ယုံၾကည္မႈ၊ အနာဂတ္သေဘာထား၊ အေတြးအျမင္ စတဲ့ နယ္ပယ္အသီးသီးက တန္ဖုိးစံႏႈန္းေတြ ဖရုိဖရဲ၊ အပုိင္းအစ စိတ္ျမႊာျပန္႔က်ဲေနတာကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္စစီ ျပန္လည္စုစည္း တည္ေဆာက္သင့္ေနၿပီ ထင္ပါတယ္။

ဒီေန႔ ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ ေခတ္ကာလ အပုိင္းအျခားအတြင္းမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ ထိန္းကြပ္ထားတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ႏႈန္းစံတန္ဖုိးေတြ အားလုံး ဖရုိဖရဲ ေရာေထြး/ ၿပဳိကြဲ/ ဆက္စပ္ေနၾကၿပီလို႔ ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အသံက်ယ္က်ယ္ ေအာ္ဟစ္ေနၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီက စာေပနဲ႔ ဒသနပညာရွင္ လူႀကီးမင္းေတြကေတာ့ သံေယာင္လုိက္ ေအာ္ရုံက လြဲၿပီး တျခား ဘာမွ လုပ္တတ္တဲ့ ပုဂဳိလ္ေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ဒီၾကားထဲ သူမ်ားက ပုိ႔စ္ေမာ္ဒန္ဆုိရင္ ပစၦေမာ္ဒန္၊ သူမ်ားက L.P ဆုိရင္ ဘာမွန္း ညာမွန္းမသိ လုိက္ " P " ေနၾကတဲ့ လူႀကီးလူေကာင္းေတြလည္း ရွိေသးတယ္။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ႏွလုံးသြင္းပုံမစင္ၾကယ္ေသးတဲ့၊ အယူအဆေရးရာ ၀မ္းစာ မျပည့္၀ေသးတဲ့ ေတာ္ရုံတန္ရုံလူငယ္ေတြဟာ အဲဒီ ပုဂဳိလ္ေတြရဲ့ စကားကုိ မ်က္လုံးစုံမွိတ္ကုိးကြယ္လိုက္ၾကတာ မ်ားတယ္။ အဲဒီလူေတြကုိ ပုဂဳိလ္ေရး ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ၿပီး သူတုိ႔ အယူအဆေတြကုိ ဘာသာေရးလို ကုိးကြယ္တတ္ၾကတယ္။ သူတို႔ ဘာသာျပန္တင္ျပလာတဲ့ သီ၀ရီ/ သေဘာတရားေတြကုိ ကိုယ္ပုိင္အေတြးအေခၚနဲ႔ ဆန္းစစ္ဆင္ျခင္မႈ ျပဳေလ့ မရွိၾကဘူး။ အဲဒီထဲမွာ ကဗ်ာဆရာေတြ ကိုယ္တုိင္ ပါ၀င္ေနတာ စိတ္မေကာင္းစရာပါပဲ။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ အစဥ္အလာအတုိင္း အဂၤလိပ္စာတတ္ပုဂဳိလ္ေတြကုိ အထင္ႀကီး ကုိးကြယ္တတ္တဲ့

စာမ်က္ႏွာ( ၇)

လူမႈေရးအေလ့အက်င့္ရဲ့ အားနည္းခ်က္တစ္ခုေပါ့။ အမွန္က ဘယ္လို အေတြးအေခၚ/ အယူ၀ါဒမ်ဳိးကုိမဆုိ မ်က္လုံးစုံမွိတ္ မယုံၾကည္ဘဲ ကိုယ္တုိင္ ဆန္းစစ္ဆင္ျခင္မႈ လုပ္ၿပီးမွ လက္ခံသင့္တဲ့အရာကုိ လက္ခံ၊ ျငင္းဆန္သင့္တဲ့ အရာကုိ ျငင္းဆန္ၿပီး ကိုယ္ ေလွ်ာက္ရမယ့္ လမ္းကုိ စဥ္းစားေရြးခ်ယ္ရမွာ မဟုတ္လား။

လူ႕အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ တန္ဖုိးႏႈန္းစံေတြ ၿပဳိကြဲေနၿပီဆုိရင္ အဲဒီလို ၿပဳိကြဲေနတဲ့အေၾကာင္းကုိ ကဗ်ာဆရာက မီးေမာင္းထုိးျပနုိင္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ၿပဳိကြဲေနတဲ့ တန္ဖုိးႏႈန္းစံေတြရဲ့ ရုိက္ခတ္မႈကုိ ကဗ်ာဆရာက ဘယ္လို ခံစား/ တုံ႔ျပန္သလဲဆုိတာ သူ႕ကဗ်ာမွာ အရိပ္အေငြ႕ ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပႏုိင္ရမယ္။ တျခား ေခတ္ၿပဳိင္ လူမႈေရးဒသနပညာရွင္၊ ရသေဗဒပညာရွင္ေတြနဲ႔အတူ (ျဖစ္ႏုိင္ရင္) လူ႕အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ သင့္ေလ်ာ္မွန္ကန္တဲ့ တန္ဖုိးႏႈန္းစံအသစ္ေတြကုိ အႏုပညာနဲ႔ အႏုူပညာေျမာက္ေအာင္ သြယ္၀ုိက္ တည္ေဆာက္ျပႏုိင္ဖုိ႔ လိုပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ Modern Poetry ကေန ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ Neo-Modern Poetry လမ္းေၾကာင္းဆီ ဦးတည္ေရြ႕လ်ားဖုိ႔ အခ်ိန္တန္ေနပါၿပီ။ ဒီ လမ္းေၾကာင္းသစ္ေပၚ ေရြ႕လ်ားမယ့္ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္အေပၚ ရုိးသားယုံၾကည္မႈနဲ႔ အယူအဆေရးရာ အျမင္စင္ၾကယ္မႈ ရွိဖုိ႔ေတာ့ လုိမယ္။ ကိုယ့္ အႏုပညာကုိ လူေျပာသူေျပာမ်ားရုံ၊ ေပၚျပဴလာျဖစ္ရုံ၊ ထူးဆန္းေထြလာျဖစ္ရုံ၊ အံ့ဖြယ္သရဲ ပဥၥလက္ဆန္ရုံ၊ စကားလုံး အင္စေတာ္ေလးရွင္းျပဳလုပ္ရုံ ဖန္တီးရင္ေတာ့ အေပါစား ေပါ့ပ္ကဗ်ာဆရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံယူၾကရမွာပဲ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒကုိ စိတ္၀င္စားတဲ့ ကဗ်ာဆရာ/ ကဗ်ာဖတ္သူေတြ အေနနဲ႔လည္း ဖီလိုဆုိဖီ အျမင္စင္ၾကယ္မႈ ရွိေရးအတြက္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆုိင္ရာ ေဆြးေႏြးဖလွယ္မႈေတြ ၀ုိင္း၀န္းျပဳလုပ္ၾကဖုိ႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေရးအတြက္ အႏုပညာအမႈိက္သရုိက္ေတြကုိ သုတ္သင္ရွင္းလင္းမႈ စတင္လိုက္ပါၿပီ။ တစ္ခုေတာ့ ရွိပါရဲ့။ ဒီေန႔ ပုိ႕စ္ေမာ္ဒန္ေခတ္ကာလႀကီးထဲမွာ ဟုိအရင္ ဆရာေမာင္သာႏုိး၊ ဆရာေအာင္ေ၀းတုိ႔ ေခတ္ေတြကလို ေခတ္ေပၚသေဘာတရားေရးရာ သူရဲေကာင္း၀ါဒ က်ဆုံးၿပဳိကြဲသြားပါၿပီ။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ အမွန္တရားဆုိတာ တစ္ခုတည္း မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္ အမွန္တရားမွ အၾကြင္းမဲ့ ျပည့္စုံခုိင္မာမႈ မရွိပါဘူး။ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ အမွန္တရားဟာ အျခားလူတစ္ေယာက္အတြက္ အမွားအယြင္း ျဖစ္ေနႏုိင္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နားလည္လက္ခံထားတာ တစ္ခု ရွိပါတယ္။

အနုပညာဆုိင္ရာ အမွန္တရားဆုိတာ ကိုယ္ ထင္ရာ ျမင္ရာ ဖြင့္ဆုိထားတဲ့ အဓိပၸာယ္ တစ္ခုပါပဲ။

ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အမွန္တရားမ်ား အၿပဳိင္းအရုိင္း ဖူးပြင့္နုိင္ပါေစ။

စာမ်က္ႏွာ(၈)

ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ေၾကညာစာတမ္း(၂၀၀၇)

၁။ ပင္မေရစီး ေခတ္ေပၚကဗ်ာ၏ ေရးဖြဲ႕တင္ျပပုံ၊ ဟန္ပန္၊ ေလသံ၊ အာရုံခံစားမႈမ်ားကုိ ေက်ာ္လြန္ရ်္ အသစ္ျဖစ္ေသာ ကဗ်ာဟန္ပန္၊ အမူအရာမ်ားဆိ ေျပာင္းလဲ ေရြ႕လ်ားရမည္။

၂။ ေခတ္ၿပဳိင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ လူမႈေရး၊ယဥ္ေက်းမႈ၊ အေတြးအေခၚ အျခင္းအရာ၊ အျဖစ္အပ်က္၊ အေျခအေနမ်ားကုိ ကုိယ္စားျပဳႏုိင္သည့္ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားမႈ ေပၚလြင္ေစရမည္။

၃။ ေခတ္ေပၚ/ ေႏွာင္းေခတ္ေပၚ အေတြးအေခၚကုိ အေျခခံထားသည့္ သီ၀ရီ၊ နည္းပညာမ်ားကို အလ်ဥ္းသင့္သလို သုံးစြဲခြင့္ရွိသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေခတ္ေပၚအာရုံခံစားပုံ/မႈ ၊ ေႏွာင္းေခတ္ေပၚ အာရုံခံစားပုံ/မႈ မ်ားႏွင့္ လြတ္ကင္းျခင္း မျဖစ္သင့္။

၄။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္တြင္ အေၾကာင္းအရာ၊ ပုံသ႑ာန္၊ နည္းပညာ အကန္႔အသတ္မရွိ။ ကဗ်ာဘာသာစကား၊ အရပ္သုံး  အေျပာဘာသာစကား ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ေရးဖြဲ႔ႏုိင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဆုိလိုရင္း၊ အဓိပၸာယ္မ်ား ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ျဖစ္ျခင္း၊ စကားလုံးသုံးစြဲပုံ ေလာ္မာျခင္း၊ မႏုိင္မနင္း ျဖစ္ျခင္းမ်ားကုိ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ၏ " ႀကီးေလးေသာ ဒုစရုိက္မႈ" အျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။

၅။ ေခတ္ၿပဳိင္ အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားကုိ မ်က္ႏွာလႊဲထားသည့္ စာသားမ်ား၊ စကားလုံးေဆာ့ကစားျခင္းမ်ားကုိ ဆန္႔က်င္သည္။

၆။ အဓိပၸာယ္ ရႈပ္ေထြးနက္နဲေအာင္ တမင္ၾကံစည္ဖန္တီးထားေသာ နိမိတ္ပုံ၊ သေကၤတမ်ား၊ ဘာသာစကား ဆက္စပ္တည္ေဆာက္မႈမ်ားကုိ ျငင္းဆန္သည္။

၇။ ကဗ်ာဆရာ၏ တစ္သီးပုဂလခံစားမႈႏွင့္ ဘ၀အျမင္မ်ား ကိန္းေအာင္းမေနေသာ အေရးအသားမ်ားကုိ အေပါစားမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။

၈။ အာရုံခံစားမႈ၊ အနက္အဓိပၸာယ္ကုိ တန္ဖုိးမထားဘဲ သီ၀ရီ၊ အတတ္ပညာသက္သက္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ထားသည့္ စာသားမ်ား၊ စကားလုံးဒီဇုိင္းမ်ား၊ အကြက္အဆင္မ်ား ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ စာရင္းထဲ မ၀င္။

၉။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ကဗ်ာဆရာမ်ားသည္ " ကဗ်ာ " ဆုိေသာအရာကုိ " စာမ်က္ႏွာေပၚမွ ရုပ္၀တၳဳဆန္ေသာ သက္မဲ့သေကၤတ အစုအေ၀း" အျဖစ္ အေပၚယံ အျမင္သေဘာမ်ဳိး မမွတ္ယူ။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္တြင္ ပါ၀င္သည့္ စာသားမ်ား၊ စကားလုံးမ်ားထက္ သူတုိ႔၏ေနာက္ကြယ္မွ အဓိပၸာယ္မ်ား၊ ဆင့္ပြားအနက္မ်ားက ေျပာျပေနေသာ အႏွစ္သာရကုိ တန္ဖုိးထား စိတ္၀င္စားသည္။

၁၀။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္သည္  " အနုပညာေျမာက္မႈႏွင့္ ကဗ်ာအလွဓာတ္" ကုိ အေလးအနက္တန္ဖုိးထားသည္။

၁၁။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ကဗ်ာဆရာမ်ားသည္ စမ္းသပ္တီထြင္ေသာ အသစ္ဖန္တီးမႈ မွန္သမွ်ကုိ လက္ခံသည္။ သုိ႔ေသာ္ " အႏုပညာ၏ တန္ဖုိးႏ်င့္ ဂုဏ္ရည္" ကုိ ပ်က္စီးယုိယြင္းေစမည့္ ေၾကာင္းက်ဳိးမခုိင္လုံေသာ အခ်ဳိးဖ်က္မႈမ်ား၊ အရူးေခ်းပန္းတည္ေဆာက္မႈမ်ားကုိ " အႏုပညာေသေၾကာင္းၾကံစည္မႈ" အျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။

၁၂။ " ကဗ်ာ အႏုပညာ၏ အထက္တန္းက်ေသာ တန္ဖုိးဂုဏ္ရည္မ်ားကုိ ျပက္ရယ္ျပဳလိုေသာ၊ နိမ့္က်ေစလုိေသာ သေဘာျဖင့္ ျမည္သံစြဲမ်ား၊ ရယ္ေမာသံမ်ား၊ အာေမဍိတ္စကားလုံးမ်ား ထည့္သြင္းသုံးစြဲျခင္းကုိ ကန္႔ကြက္သည္။

၁၃။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္သည္ ဘာသာစကားႏွင့္ ပတ္သက္ရ်္ ရုပ္၀တၳဳဆန္ေသာ၊ အေပၚယံ အေရျပားဆန္ေသာ အေတြးအေခၚမ်ားကုိ ဆန္႔က်င္သည္။ အျမင္အာရုံျဖင့္ ထိေတြ႔ႏုိင္သည့္ အေပၚယံဘာသာစကားအလႊာမ်ားကုိ မယုံၾကည္။ ဘာသာစကားက တစ္ဆင့္ခံ ေျပာျပေနသည့္ အာရုံခံစားမႈမ်ား၊ အနက္အဓိပၸာယ္မ်ား၊ အမွန္တရားမ်ားပျိသာ သက္၀င္ယုံၾကည္သည္။ စူးစမ္းေလ့လာသည္။

စာမ်က္ႏွာ(၉)

၁၄။ အေပၚယံ ျမင္ေတြ႕ရေသာ ဘာသာစကားထက္ အာရုံခံစားမႈမ်ား၊ ဆုိလိုရင္းမ်ားက အဓိကက်ၿပီး အႏွစ္သာရ ရွိသည္။

၁၅။ စကားလုံး၊ ေ၀ါဟာရ၊ ဘာသာစကားသည္ လူသား၏ စိတ္ခံစားမႈမ်ား၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကုိ ထုတ္ေဖာ္ျပသရန္၊ လူသားခ်င္း ဆက္သြယ္ေျပာဆုိ နားလည္ရန္၊ အဓိပၸာယ္ ျပဳရန္ တီထြင္ဖန္တီးထားေသာ သေကၤတမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထုိ သေကၤတမ်ားကုိ ကဗ်ာတြင္ မီဒီယမ္အျဖစ္ အသုံးျပဳရာ( ႏႈိက္) မွန္ကန္ေသာ ႏွလုံးသြင္းမႈႏွင့္ ေစတနာ ရွိသင့္သည္။

၁၆။ ဘာသာစကားသည္ ပညတ္ခ်က္မွ်သာ ျဖစ္သည္။ ဘာသာစကားက ေထြျပားျမားေျမာင္ေသာ အနက္အဓိပၸာယ္မ်ားကုိ သယ္ေဆာင္လာသည္/ ျဖစ္ေစသည္မွာ ပညတ္ခ်က္ သေဘာ၏ သဘာ၀အားနည္ခ်က္သာ ျဖစ္သည္။ အစစ္အမွန္တရားဆီသုိ႔ ခ်ဥ္းကပ္ရာတြင္ ဘာသာစကားကုိ မီဒီယမ္အျဖစ္ အသုံးျပဳရသည္။ ဘာသာစကား၏ သဘာ၀ အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ အစစ္အမွန္တရား၊ ျဒပ္မဲ့ အႏွစ္သာရ၊ အာရုံခံစားမႈ အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားကုိ မထိခုိက္ေစရ။ ကဗ်ာဆရာ ေျပာလိုသည့္ " အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ား " ေပၚလြင္ေအာင္သာ ဘာသာစကားမ်ားကုိ မီဒီယမ္အျဖစ္ သုံးစြဲရမည္။

၁၇။ နဂုိမူလအရင္းခံက အႏွစ္သာရမရွိသည့္ ဘာသာစကားကုိ အဓိပၸာယ္မ်ား ဖရုိဖရဲျဖစ္ေအာင္ အခ်ဳိးဖ်က္ျခင္းျဖင့္ " အစစ္အမွန္တရား " ဆီသုိ႔ မေရာက္ရွိႏုိင္။

၁၈။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္သည္ ေခတ္ၿပဳိင္ေရစီးထဲမွ အျခားကဗ်ာ ပုံသ႑ာန္မ်ားကုိ အသိအမွတ္ျပဳသည္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္ ကဗ်ာဆရာမ်ားသည္ အမွန္တရားတစ္ခုတည္း အယူအဆကုိ လက္မခံ။ အမွန္တရား အေျမာက္အျမားကုိ လက္ခံသည့္ ဗဟု၀ါဒကုိ ကုိင္စြဲသည္။

၁၉။ (အီ) ေလာကီကမၻာတြင္ မည္သည့္ စစ္မွန္ ျပည့္စုံ ခုိင္လုံေသာ အမွန္တရားမွ် မရွိ။ မျပည့္စုံ၊ မခုိင္လုံေသာ အမွန္တရားမ်ားသာ အေျမာက္အျမား ရွိေနၾကသည္။

၂၀။ ျမန္မာေခတ္ေပၚကဗ်ာသစ္သည္ မည္သည့္ ႏုိင္ငံရပ္ျခား ကဗ်ာသစ္၏ ၾသဇာလႊမ္းမုိးမႈကုိမွ် လက္မခံ။ ႏုိင္ငံရပ္ျခား ကဗ်ာမ်ားကုိ မိတၱဴ ဆင့္ပြားကူးယူျခင္း မရွိ။

###
ျပန္လည္တင္ျပသူ

ေအာင္ရင္ၿငိမ္း
၁၈ ဇြန္ ၂၀၁၃

No comments:

Post a Comment